خلاصه ماشینی:
"البته که شأن و سلوک هنر در تمام طول تاریخ،بسیار اجل از آن بوده است که دامن خویش را به سیاست آلوده کند و در وادی بدهبستانهای هیجانی و افراطی مسحور و مسخر شود،ولی آیا سیاستزدگی صرفا ثبت نام در حزبی و مخالفخوانی با گروهی و هواداری از گروه دیگری است؟آیا محروم کردن مخاطبان با جوهر،خاموش و فهیمی که به غلط نام عامه به خود میگیرند و قهر از رسانهای که همین مردم هزینهاش را میدهند و سپردن آن به دست بیهنران و بدلکاران مایهء اعجاب،که جز تخریب سلیقه و تحقیر شأن مخاطب کاری ندارند،ناظر به معنای سیاستزدگی نیست؟تاریخ این سرزمین،شواهد بیشماری را از کجفهمی در ساحت ادبیات و هنر اصیل به یاد دارد،همچنان که در دنیا نیز اصالت،پیوسته آماج تاختوتاز فرصتطلبان و اهمال دنیادوستان بوده است که اگر چنین نبود،چه تفاوت بود بین رندیهای عالمسوز و حافظ با اشعار شاعران فربهء برج عاجنشینی که بادشان میزدند و زر نثارشان میکردند؟هنر پایدار و اصیل و تأثیرگذار،عمدتا در تنگناهاست که شکل میگیرد و میبالد و صاحب نگرش و بینش میشود.
همان جا این سؤال در ذهن من شکل گرفت که اگر در تمام این سرزمین،فقط یک مخاطب همه چیز فهم مثل آن پیرمرد صدای هنرمند را بشنود،کافی نیست؟شاید کسانی که اصالت و شأن و حرمت را با آمارهای کلان و عریض و طویل میسنجند،پوزخندی از سر تفرعن به این کلام من بزنند،ولی کوچکترین تردیدی این اعتقاد همیشگی مرا متزلزل نخواهد کرد که مخاطب واقعی هنرمند همانی است که سخن نمیگوید،دستخوش سیاستبازیهای مردمان شهرنشین و بالانشین نمیشود،در ظلمی هم که بر هنرمند میرود نقشی ندارد و اندک سرمایهء خود را در طبق اخلاص میگذارد و آنچه را که شایستهء شنیدن و دیدن است میخرد و میشنود و میبیند و آن را دستمایهء نجابت،بصیرت،شرف و اصالت خویش قرار میدهد."