خلاصه ماشینی:
"ذو الجناح،نمونهای است از یک نوع سلیقه و برداشت در موسیقی امروز ایران،که از لحاظ تکنیک و اجرا،جدید است و به رغم نامش، نه اثری رسما مذهبی است و نه اثری لائیک؛کاری است که برداشت شخصی مؤلف آن از فضاهای مذهبی و تجربه دینی را بررسی یک اثر صوتی منتشر شده هفت قطعه در ستایش حکمت شادان ذو الجناح رامتین همایون (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمایش میدهد و نمایشگاهی است از ذهن موسیقایی مؤلف-سید عماد الدین توحیدی-که جغرافیای فرهنگی متنوعی دارد.
آنان این نکته را از منظر معناشناختی خود و با توجه به توجه آشکار و علاقه مؤلف ذو الجناح به واقعهء عظیم عاشورا،چنین تعبیر میکنند که بعد از قتال مردان خدا در ارض کربلا،تنها صدایی که باقی میماند و صدای دادخواهی برمیآورد،صدایی از آن یک زن است.
در قطعهء دوم از روی ب،از شعر زندهنام سید محمود توحیدی(ارفع کرمانی)در فضایی یادآورنده فضای اذان مؤذنزاده اردبیلی،در گوشه روح الارواح بیات ترک،استفاده شده و بدان تأثیری بخشیده که برای درک آن،بهترین کار این است که به شنود مستقیم و سادهء آن قطعه بنشینیم.
زیباییهای ذو الجناح را میتوان در عناصر دیگری غیر از آنچه نوشته شد نیز بازجست: بازگشت به عناصر بومیتر و بدویتر موسیقی،ایجاد تعلیقهای کوتاه و خوشساخت،(سکوتهای بهجا و پرمعنا)سفر صوتی سریع از جغرافیای فرهنگی به جغرافیای دیگر،رهاکردن فضای آوایی قطعه در جایی کاملا نامنتظر و نتیجهگیری را به عهده تخیل شنونده رهاکردن؛و به نظرم عماد توحیدی بعضی از این تکنیکها را از هنر سینما اخذ کرده است."