Skip to main content
فهرست مقالات

او پیاده است، ای سواره ها

نویسنده:

(2 صفحه - از 60 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : اثر همایون شجریان ، تصنیف ، آهنگساز ، شجریان ، نسیم وصل ، موسیقی ، هنر ، خواننده ، زیبا ، ضرابیان

خلاصه ماشینی:

"پرداخت ملودی‌ها آن‌چنان‌که شایستهء سابقهء کاری آهنگساز است،بجا نیست و این‌گونه به نظر می‌رسد که‌ در کل،آهنگساز و خوانندهء این اثر به موسیقی تنها به عنوان‌ یک اشتغال نگاه می‌کنند. بازهم برای آنکه این ادعا را ثابت کنم،شما را سوق می‌دهم‌ به شنیدن تصنیف«غریبانه»با شعری از استاد ابتهاج با این‌ مطلع «بگردید،بگردید در این خانه بگردید، در این خانه‌ غریبید،غریبانه بگردید» اما آهنگساز بدون آنکه متوجه باشد مصرع دوم را چنین آورده است«در این خانه غریب‌اند،غریبانه‌ بگردید»و بنده لازم نیست توضیح بدهم که کلمهء«غریبید» با«غریب‌اند»چقدر تفاوت معنی دارد و کلام زیبای استاد را چقدر این تغییر بی‌محتوا کرده است و خوانندهء اثر نیز بدون آنکه‌ برایش مهم باشد چه می‌خواند،به تبعیت از اشتباه آهنگساز حرکت کرده است. اما باز هم با بی‌ذوقی و ناشی بودن تمام ترکیب«پرنوش» به«خوش‌نوش»تبدیل شده است و خواننده نیز که بعد از آهنگساز،مهم‌ترین عامل کلام در تصنیف است این اشتباه را متوجه نشده و کلمه را اشتباه خوانده است،غافل از آنکه یک‌ کلمه می‌تواند در کل معنی و مفهوم شعر را عوض کند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.