خلاصه ماشینی:
"توجه به سلامت روان در دورهی نوجوانی از اهمیت ویژهای برخوردار است،زیرا به دلیل نقش بسیار مهمی که این دوره در انتقال از کودکی به دنیای بزرگ سالی فراهم میآورد،هرگونه اختلال میتواند،اثرات دیر پایی را در زندگی بزرگ سالی فرد بر جا بگذارد.
در حالی که در سبک مقابلهای فعال،تمرکز بر حل مسأله و پیدا کردن راه حلهای متفاوت است[ Nolen-Hoekseman,1994 ] در تحقیق حاضر،ابتدا به بررسی میزان اختلالات در دانشآموزان دبیرستانی،و سپس به مقایسه دو جنس در زیر مجموعههای اختلالات پرداخته شده و به سؤالات زیر پاسخ داده شده است: 1.
میانگین و انحراف استاندارد زیر مجموعههای پرسش نامه سلامت روان (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 2 نشان میدهد،حدود 40 درصد آزمودنیها نمرهای درحد متوسط و یا شدید در زیر مجموعههای جسمانی سازی،اضطراب و اختلال در عملکرد اجتماعی به دست آوردهاند.
یکی از دلایل تفاوت دختران و پسران در نمرات اختلالات روانی این است که به دلیل وجود برخی کلیشههای جنسیتی،پسران کمتر حاضرند،مشکلات خود را مطرح کنند و در صدد کمک خواهی برآیند.
برای مثال،این تفاوت تا قبل از بلوغ به چشم نمیخورد،در حالی که در سنین نوجوانی تفاوت به اوج میرسد [ Nolien-Hoeksema,1994 ] با توجه به این که قبل از بلوغ،تفاوت بارزی بین دختران و پسران در نمرات افسردگی و اضطراب وجود نداد،و در برخی موارد حتی نمرهی عزت نفس دختران بالاتر از پسران است،شاید هم بتوان گفت، نقشهای جنسیتی تعریف شده برای دختران،چندان رضایت بخش نیست و آنان در مقایسه با پسران،محدودیتهای بیشتری را تجربه میکنند که خود میتواند،زمینهی رشد اختلالات را فراهم آورد."