چکیده:
جهت گیری پایداری در دانشگاه ها بر دانشجویان به عنوان رهبران ِآینده مدیریت سبز در انتخاب سبک زندگی پایدار نقش آفرین است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر دانشگاه سبز بر سبک زندگی پایدار دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود. روش پژوهش همبستگی بود که در جامعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان با نمونه 332 نفری بر اساس تصادفی طبقه ای اجرا شد. نتایج نشان داد که نقش دانشگاه در توسعه پایدار بر سبک زندگی پایدار دانشجویان مؤثر است. همچنین متغیرهای پایداری پردیس، اطلاعات محیطی، مشارکت دانشجویان و خودنمایندگی دانشگاه در سبز بودن به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش دانشگاه در توسعه پایدار بر سبک زندگی پایدار دانشجویان اثرگذار است. می توان گفت که ادراک دانشجویان از دانشگاه سبز محرک مؤثری بر سبک زندگی پایدار دانشجویان است. از سوی دیگر، عوامل تغییر در مصرف، بازیافت، حمل و نقل، آموزش، استفاده از انرژی جایگزین، فعالیت های سیاسی، حفاظت از طبیعت و صرفه جویی در انرژی و آب از سبک زندگی پایدار، تحت تأثیر عوامل دانشگاه سبز هستند.
Sustainability orientation at universities impacts on students in choosing sustainable lifestyles as future leaders of green management. The present research aimed to investigate the effect of the green university on the sustainable lifestyle of postgraduate students of Sistan and Baluchestan University in Iran. The research method was correlational which was performed on a sample of 332 postgraduate students in Sistan and Baluchestan University by stratified random sampling. The results showed that the role of university in sustainable development is effective on students' sustainable lifestyles. Furthermore, Campus sustainability, environmental information, student’s participation, university self-representation variables were also, directly and indirectly, effective on the students' sustainable lifestyles through the role of the university in sustainable development. It can be said that students' perception of green university is an effective stimulus of students' sustainable lifestyle. In turn, factors such as changing consumption, recycling, changing transportation, education, using alternative energy, political activities, nature conservation and saving water and energy from sustainable lifestyles are influenced by Green University factors.
خلاصه ماشینی:
2009; Barr, Shaw & Gilg, 2011) دانشگاه با کاهش تأثير فعاليت هاي منفي بر اقتصاد، جامعه و محيط زيست و با پرورش شيوه هاي پايدار در برنامه درسي و تحقيقاتي در ساختن جامعه پايدار نقش دارد ,Contri &Fissi, Romolini, Gori ) (٢٠٢١؛ به عبارتي ، دانشگاه سبز پايداري را در ابعاد مختلف نهادي ، عمليات دانشگاه ، آموزش ، تحقيق ، مشارکت جامعه ، پاسخگويي و گزارش دهي پياده سازي مي کند (٢٠٢١ ,.
اظهاراتي درباره نقش دانشگاه در پايداري با توجه به ظرفيت سازي خارجي Shiel, Leal Filho, do) (٢٠١٦ ,Brandli &o Pac، همکاري و شبکه سازي ,Yarime, Trencher, Mino, Scholz) (٢٠١٢ ,Rotmans &Olsson, Ness ، مقررات و تعهدات توسعه و پايداري پرديس ,Geng, Liu) (٢٠١٣ ,Fujita &Xue ، آموزش و خدمات و مصارف آب و انرژي و حمل و نقل ,.
در تحقيقات مختلف عواملي همچون هزينه مصرف ، توزيع درآمد، سن و درآمد خانوار ,Wiedenhofer) (٢٠١٧ ,Wei &Guan, Liu, Meng, Zhang ، ساختار خانواده ، جغرافيا و شيوه هاي گوناگون زندگي (٢٠١٨ ,Moeller &Gill )، تغيير شکل جامعه از نظر سن و ميزان جمعيت & Chapman) (٢٠١٨ ,Shigetomi، وضعيت اقتصادي و اجتماعي ,Tezuka &Chapman, McLellan ) (٢٠١٨، خطرپذيري اجتماعي ، برابري جنسيتي و حکمراني & Xiao, Norris, Lenzen, Norris) (٢٠١٧ ,Murray، در سبک زندگي پايدار مؤثر دانسته شده است .
در بخش ارتباط نقش دانشگاه در توسعه پايدار بر سبک زندگي مي توان گفت که تقويت آموزش تغذيه و سبک زندگي براي دانشجويان به بهبود دانش دانشجويان درباره چاقي ، دانش برنامه درسي ، عادات غذايي و صلاحيت هاي حرفه اي منجر مي شود ,Khalafalla, Covarrubias, Fesperman, Eichmann) (٢٠٢٠ ,Ofstad &VanGarsse .