چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش شایستگی اجتماعی بر کنترل خشم و مهارت های ارتباطی در بین دانش آموزان پرخاشگر دوره دوم ابتدایی شهر اشنویه بود. پژوهش حاضر طرحی نیمه آزمایشی از نوع آزمایش و کنترل بود. نمونه آزمایشی شامل تعداد 40 نفر از دانش اموزان پرخاشگر دوره دوم ابتدایی در سال 1399 بودند. با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند، گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه ی 60 دقیقه ای تحت آموزش شایستگی اجتماعی به صورت گروهی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس کنترل خشم و مهارت های ارتباطی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه آموزش شایستگی اجتماعی به طور معناداری بر مولفه های کنترل خشم و مهارت های ارتباطی اثر بخش بود. بر اساس نتایج این مطالعه، به نظر می رسد با آموزش شایستگی اجتماعی می توان میزان خشم و مهارت های ارتباط را در بین دانش آموزان دوره ابتدایی را بهبود پیدا کنند.
The purpose of this study was to investigate the effect of social competency training on anger control, communication skills among aggressive second grade students in Oshnoyeh. The present study was a quasi-experimental design of experimental and control type. The experimental sample consisted of 40 aggressive second year elementary students in 1399. They were selected by available random sampling method and were divided into experimental and control groups. The experimental group underwent group social competency training for 10 sessions of 60 minutes. Anger control, communication skills and emotion regulation scales were used to collect data. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance in two stages of experiment and control, significance level p <0.05. The results showed that the social competency training group was significantly effective on anger control components and communication skills. Based on the results of this study, it seems that by teaching social competence, the level of anger and communication skills among elementary school students can be improved.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتایج این مطالعه، به نظر می رسد با آموزش شایستگی اجتماعی می توان میزان خشم و مهارت های ارتباط را در بین دانش آموزان دوره ابتدایی را بهبود پیدا کنند.
فتحی و همکاران(1398)، در پژوهشی دیگر تنظیم شناختی هیجان، شایستگی اجتماعی و پرخاشگری را در بین نوجوانان عادی و دارای اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان 15 تا 18 ساله شهر تبریز مورد مقایسه قرار دادند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 100 نفر از دانش آموزانی که نمره بالاتر از میانگین پرسشنامه (نمره بالاتر از 40) را بدست آوردند به عنوان افراد دارای اعتیاد به اینترنت شناخته شده و با استفاده از گروه همتا (100 نفر دانش آموز عادی) به مقایسه متغیرهای تحقیق پرداخته شدند.
بنابراين آموزش شایستگی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی و کنترل خشم دانش آموزان دوره دوم ابتدایی موثر است.
بنابراين آموزش شایستگی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی دانش آموزان پرخاشگر دوره دوم ابتدایی موثر است.
5-نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر به منظور تعیین آموزش های شایستگی اجتماعی بر کنترل خشم و مهارت های ارتباطی در بین دانش آموزان پرخاشگر دوره دوم ابتدایی شهر اشنویه انجام شد.
توان آماري نزدیک به يک وسطح معناداري صفرنمايانگرکفايت حجم نمونه بوده است و آموزش شایستگی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی دانش آموزان پرخاشگر دوره دوم ابتدایی موثر بوده و ميزان اين تاثير35درصدبوده است.
, Effectiveness of Anger Management Skills and Problem Solving Skills Training on Aggression and Self-Esteem of Male Prisoners.
Self-Esteem and social problem solving as predictors of aggression in colegue students.
Peer Aggression and Mental Health Problems: Self-Esteem as a Mediator, School Psychology International, 31 (2): 146-163.