چکیده:
در این پژوهش سعی داریم به بررسی رابطه خوش بینی تحصیلی و مولفههای آن با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان بپردازیم. از جامعه آماری معین و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از 205 نفر از دانش آموزان متوسطه دوم با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای گزینش نموده و مورد بررسی قرار گرفتند. فرض اصلی پژوهش بر این بود که خوش بینی تحصیلی و مولفههای آن با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان رابطه معناداری دارد در این پژوهش برای دریافت اطلاعات خوش بینی تحصیلی از پرسشنامه خوش بینی تحصیلی (اسچنن- موران و همکاران ؛2013) و برای دریافت اطلاعات سرزندگی تحصیلی مقیاس سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده استفاده شد. نتایج حاصله رابطه معنادار خوش بینی تحصیلی و مولفه های آن را بر اساس سرزندگی تحصیلی دانش آموزان تایید نمود.
خلاصه ماشینی:
مسلماً برای اطمینان از اینکه دانشآموزان به پیشرفت تحصیلی مطلوب برسند بهترین روش تضمینی وجود ندارد و هر مدرسه باید از راهبرد خاص موردنیاز خود استفاده کند (اسکات و همکاران ،2009) از عوامل دیگری که میتواند به موفقیت مدرسه کمک نماید میتوان به خوشبینی تحصیل و ساختارتوانمندکننده0 اشاره نمود.
در این ساختارها هم قوانین و هم سلسله مراتب قدرت به جای اینکه ابزاری باشند برای ارتقای قدرت مدیران، مکانیزمهایی هستند که از معلمان حمایت میکنند (هوی و میسکل، 2013) بسیاری از مطالعات نشان میدهد که ساختار توانمند ساز با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط دارد (سایندن0 و همکاران ،2004 ؛ سویتلند، 2001؛ هوی و سویتلند ،2001).
پیشینه پژوهش پژوهشی توسط رضایی (1393) تحت عنوان " تأثير فن آوري اطلاعات و ارتباطات بر انگیزه تحصيلي دانش آموزان سال سوم متوسطه" در گرمسار با هدف بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات با انگیزه تحصیلی دانش آموزان انجام شده است که نتیجه نشان میدهد استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در افزايش انگيزه تحصيلي، ارتقاء مهارت پرسشگری، تقویت روحيه پژوهشي، افزایش نمرات درسي و در مجموع بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان سال سوم متوسطه در حد زیاد اثر گذار بوده است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه : خوش بینی تحصیلی یک تصویر غنی از عاملیت انسانی و به معنای باور مثبت دانش آموزان مبنی بر اینکه آنها قادر هستند با تاکید بر یادگیری خود، اعتماد به معلمان و احساس هویت نسبت به مدرسه زمینه پیشرفت تحصیلی خود را فراهم آورند (کولوفاس و همکاران، ۲۰۱۵).
فرضیه - بین مولفه یگانگی مدرسه (خوش بینی تحصیلی) و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد.