چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف ارتقای شایستگی های اقتصادی و فرهنگی مدیران از طریق تعیین عوامل سازنده شایستگی های آنان انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران ورزشی در سال 1400-1401 به تعداد382 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 184 نفر به روش سهل الوصول برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند . اﺑﺰار ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ در بخش کمی پرسش نامه شایستگی های اقتصادی و فرهنگی بوده است، که مدیران ورزشی در استان چهارمحال و بختیاری آن را تکمیل کردند. در برونداد نهایی، عوامل استخراج شده با درصدهای کمتر از 0.5 شایستگی مدیران را تبیین می کنند. مجموعه ماده هایی که با یک عامل همبسته مشترک بوده و یک پاره تست را تشکیل داده اند، به شرح زیر نامگذاری گردید:1-اعتقاد به آموزه های دینی .2-برخورد مدیران.3-منزلت اجتماعی.4-احساس نابرابری.5-عدم رضایت از محیط کار.6-تمایل به خروج. با استفاده از نرم افزار 22spss عوامل مذکور، همبستگی شایستگی اقتصادی و فرهنگی مدیران ورزشی را تبیین می کند.
خلاصه ماشینی:
عوامل موثر در شایستگی فرهنگی و اقتصادی مدیران ورزشی مریم ترابی فارسانی 1 ، محسن خسروی 2 1 دانشجوی کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) 2 دکتری مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه چکیده پژوهش حاضر، با هدف ارتقاي شايستگي هاي اقتصادی و فرهنگی مديران از طريق تعيين عوامل سازنده شايستگي هاي آنان انجام شده است.
واژههاي كليدي: شايستگي، شايستگي مديران، مدل هاي شايستگي، شايستگي اقتصادی و فرهنگی، ابعاد شايستگي مدیران ورزشی مقدمه: در سازمان ها مهم ترين ركن مؤثر براي دستيابي به اهداف، "مديريت" است.
برنامه استانداردهاي بين المللي براي آموزش و تعليم عملكرد، شايستگي را كه فرد را توانمند مي كند تا به طور مؤثر، » دانش، مهارت يا نگرشي تعريف مي كند« فعاليت هاي يك شغل يا وظيفه را با استانداردهاي مورد انتظار شغل انجام دهد.
هدف اين رويكرد، معرفي ارتباط بين عوامل موقعيتي معين و شايستگي هاي مورد نياز عملكرد عالي مديريتي است.
مدل هاي1 شايستگي در موارد زير نيز به سازمان كمك مي كنند: 1) برقراري ارتباطات باز در سازمان، در حالي كه رفتارهاي رهبر، اهميت دارد، 2) پيوند رفتارهاي رهبران به اهداف راهبردي در كار، 3) فراهم كردن يك مدل يكپارچه از رهبري كار، با بسياري از شرايط و موقعيت هاي رهبري مرتبط است، 4) به تشخيص عملكرد افراد كمكمي كند (هولنبك و همكاران،2006 ) پيشينه عملي پژوهش رزاقي ( 1386 ) با عنوان"نرم يابي مقياس شايستگي مديران"، با هدف سنجش معيارهاي شايستگي مديران و قدرت رهبري آنان، بهبود روش انتخاب و انتصاب مديران، كمك به بهبود اداره سازمان ها و در نهايت تدوين يك ابزار مناسب براي اندازه گيري معيارها و سطوح مختلف شايستگي مديران انجام شد.
ادواردز ( 2009 ) شايستگي هاي مديريت را توسعه و پرورش كاركنان، ارتباطات، حل مسئله، مديريت تغيير، مهارت هاي فني و وظيفه، تشكيل گروه، مديريت عملكرد (وظيفه)، آگاهي بين فردي، يكپارچه كردن ديدگاه ها بيان كرده است.