چکیده:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت بندی امکانها در توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری مدیران مدارس استان تهران تشکیل میدهند. جامعه آماری حدودا 3384 نفر بوده است که حجم نمونه براساس جدول مورگان 367 نفر است و روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است. که پس از جمع آوری پرسشنامهها تعداد 348 پرسشنامه جمع آوری گردید. به طور کلی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS22، و لیزرل انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و به منظور امکان ها در توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی نتایج نشان داد که بالاترین میانگین رتبه (88/4) به هوش هیجانی اختصاص دارد و بدین معناست که مهمترین عامل موثر در توسعه رویکرد شناختی است. همچنین در راستای امکان ها در توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی بعد از شاخص نیکویی بزارش مدل از GOF استفاده کردیم، نشان از برازش کلی بسیار قوی مدل کلی تحقیق است. همچنین میزان تناسب الگوی توسعه رویکرد شناختی در آموزش ابتدایی نشان داد که بر اساس تحقیقات انجام شده و مبانی نظری موجود تناسب الگوی یافت شده مورد تایید می باشد.
Abstract The main purpose of this study is to identify and prioritize the possibilities of developing a cognitive approach in primary education. This research has been done in terms of applied purpose and in terms the experimental method. The statistical population consists of school principals in Tehran province. The statistical population was about 3384 people, the sample size according to the Morgan table is 367 people and a multi-stage cluster sampling method was used. After collecting the questionnaires, 348 questionnaires were collected. In general, SPSS22 and LISREL software was used for data analysis. In order to analyze the data and in order to develop the cognitive approach in elementary education, the results showed that the highest average rank (4.88) belongs to emotional intelligence, which means that the most important factor in development It is the cognitive approach. We also used GOF in order to develop the cognitive approach in elementary education after the goodness index of the model, indicating a very strong overall fit of the overall research model. Also, the appropriateness of the pattern of development of the cognitive approach in primary education showed that based on the research done and the existing theoretical foundations, the suitability of the found pattern is approved.
خلاصه ماشینی:
مک اتر (٢٠١٠) بر اين باور است که معلمان بايد چگونگي ايجاد چالش فيلترکردن اطلاعات غيرضروري را براي دانش آموزان درک کرده باشند و با رعايت بعد توجه ، زمينه ي مديريت کلاسي کارآمدتر را فراهم کنند.
بنابراين با توجه به مؤثر بودن بازي درماني گروهي مبتني بر رويکرد شناختي رفتاري بر کاهش اختلالات رفتاري کودکان ، به دست اندکاران در اين زمينه توصيه ميشود در کنار ساير درمان ها، از مداخلات بازي درماني در جهت کاهش مشکلات رفتاري کودکان استفاده کنند همچنين نتايج علي پور(١٣٩٥) در بررسي اثربخشي ارزشيابي توصيفي در يادگيري در دوره ابتدايي نشان داد هر نوع فعاليتي که براي انتقال ، برانگيختن و کسب دانش ، نگرش و توانش به عمل ميآيد، از ارزشيابي توصيفي آموزشي به عنوان فرآيندي مستمر و منظم براي هدايت کردن و اطمينان يافتن از کيفيت فعاليت هاي آموزشي خود استفاده ميکنند.
Handbook of Self- Regulation of Learning and Performance, Routledge, New York, USA.
Handbook of Self- Regulation of Learning and Performance, Routledge, New York, USA.
com/Digital-Asset-Management/oecd/education/the- nature-of-learning_9789264086487-en#page1ational Academy Press.
The International Journal of Educational and Psychological Assessment 5: 2-24.
The effects of question-generation training on metacognitive knowledge, self-regulation and learning approaches in Science.
Cooperative Learning: Review of Research and Practice (PDF).
Development and Evaluation of a Cognitive Training Application for Children With Learning Difficulties: A Design-Based Approach.
Educational psychology theory and practice (11th ed.
Encouraging self- regulated learning in the classroom: A review of the literature.