چکیده:
سیاهقلم یکی از شیوههای تزئینی فلزکاری و آلیاژی از فلزات نقره، مس، سرب و گوگرد میباشد و از آن برای ایجاد سایهروشن و جلوه بیشتر نقوش حکاکیشده بر روی سطح فلزات استفاده میشود. امروزه شهرهای تبریز در استان آذربایجان شرقی و اهواز در استان خوزستان از مراکز اصلی سیاهقلم میباشند و بیشتر هنرمندان ارامنه در تبریز و اقوام صابئی مندایی در اهواز از قدیم به این صنعت هنری میپردازند. در راستای اهمیت موضوع، هدف اصلی، بررسی تکنیک سیاهقلم بر روی حکاکی نقره تبریز و آثار صابئین مندایی اهواز و تطبیق نقوش تزئینی هنر دو قوم است و به بیان دیگر در این پژوهش، پژوهشگران به دنبال پاسخ به این سؤالات بودهاند که چه نقوشی در آثار سیاهقلم ارامنه تبریز و صابئین مندایی اهواز به کار میرود؟ و چه وجوه اشتراک و افتراقی بین نقوش تزئینی آثار سیاهقلم دو قوم وجود دارد؟ بنابراین اطلاعات پژوهش به شیوه کتابخانهای، اسنادی و میدانی با رویکرد توصیفی- تحلیلی- تطبیقی بررسی شده و نتایج پژوهش نشان میدهد در تزئینات آثار سیاهقلم ارامنه بیشتر از تزئینات گیاهی و هندسی و ترکیببندی انتزاعی از گیاهان استفاده شده و بیشتر نقوش آثار صابئین مندایی شامل نقوش گیاهی، حیوانی، انسانی میباشد که به صورت صحنههایی از مناظر و طبیعت و جغرافیای محیطی این قوم میباشند.
Niello is a decorative art technique on the engraving surface of metal and that usually use to create contrast and look good of engraving motifs on metal surface. Today, Tabriz and Ahvaz cities in the east Azerbaijan and Khuzestan provinces are considered as the main centers of Niello art. Also Most of the Tabriz Armenian and Mandaean tribes in Ahwaz have occupied this Artistic industry. Therefore, the main purpose is to introduce the Niello technique in the Tabriz and Ahwaz and the comparison of decorative motifs among two Native tribes art in the different geography. So the research questions are: 1- What are there the decorative motifs in the Tabriz Armenian and Ahwaz Mandaean Niello art? 2- What are the similarities and differences in the decorative motifs of Tabriz Armenian and Ahwaz Mandaean Niello art? So the library, documentary and field information are analyzed with descriptive-analytical-comparative approach. Results indicate that have been used more than herbal, herbaceous, geometric and abstract decorative motifs in the Tabriz Armenian Niello art and most of the decorative motifs on the Mandaean Niello art are herbal, animal, human motifs which are depicted as scenes from the landscapes, nature and geography of Mandaean life in Ahwaz.