چکیده:
مجموعه بناهای تاجآباد نطنز، از یک باغ و چند بنای برجای مانده از عهد شاه عباس اول صفوی تشکیل شده است. این مجموعه در روستای تاجآباد، واقع در جنوب غربی نطنز، قرار گرفته و در دوره صفوی به عنوان باغ و کاخ سلطنتی مورد استفاده بوده است. دیوارنگاههای موضوع پژوهش، در تزیین بنای موسوم به هشتی این مجموعه به کار رفته است. با توجه به ناشناخته بودن آرایههای یاد شده و به منظور مقایسه نقوش آن با نقوش به کار رفته در دیگر بناها، انجام پژوهش پیشِ رو ضرورت یافته است. بر همین اساس این پژوهش به روشی توصیفی-تحلیلی و با رویکردی تطبیقی، به منظور پاسخگویی به سوالاتی همچون چگونگی فرم، محتوا و تکنیک ساخت دیوارنگارههای تاج-آباد و چگونگی ارتباط این نقوش با نقوش سایر بناها، انجام شده است. چنانچه عمده نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد، دیوارنگارههای تاجآباد به تکنیک نقاشی کشتهبری ایجاد گردیده و شامل نقوش گیاهی، جانوری، ختایی و اسلیمیها بوده است. بین طرح، نقش و رنگ دیوار نگارههای مذکور با نقوش به کار رفته در سایر دیوار نگاریها هم عصر، تشابهات بسیاری دیده میشود. وجود چنین وجوه تشابهی، بیگمان از پیروی طراحان از مکتب اصفهان و سبک نقاشی رضا عباسی و تاثیر نقاشخانهها بر هنر این دوره، حکایت دارد.
The Tajabad complex of Natanz consists of a garden and several surviving buildings from the period of Shah Abbas I Safavid. This complex is located in the village of Tajabad, southwest of Natanz, and was used as a royal garden and palace during the Safavid period. The murals that are the subject of the research have been used to decorate the building called the porch of this collection. Due to the unknown nature of the mentioned arrays and in order to compare its designs with the designs used in other contemporary buildings, this research has become necessary. Accordingly, this research is a descriptive-analytical method with a comparative approach, in order to answer questions such as how the form, content and technique of making Tajabad murals and how these designs are related to the designs of other buildings, carpets and Fabrics of the Safavid period have been made. As the main results of this research show, the Tajabad murals were created using the slaughter painting technique and included plant, animal, Khatai and Islamic motifs. There are many similarities between the design, pattern and color of the murals and the motifs used in other murals, fabrics and carpets of the time. The existence of such similarities undoubtedly indicates the designers' adherence to the Isfahan school and Reza Abbasi's painting style and the influence of the galleries on the art of this period.