چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی هیپنوتراپی شناختی رفتاری بر مهارت حل مساله و مهارت ارتباطی در نوجوانان دختر بود. این پژوهش در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه و در چهارچوب یک طرح پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه اجرا شد. جامعه آماری این مطالعه کلیه دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1400-1399تشکیل دادند. وحجم نمونه شامل 32 دانش آموز دخترمتوسطه اول که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی (16 نفر) و کنترل (16 نفر) جایگزین شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی کویین دام (2004) و حل مسیله هپنر PSI (1988) استفاده گردید و مداخله هیپنوتراپی شناختی درمانی به مدت 8 جلسه 2 ساعته در گروه آزمایش انجام گردید. دادههای پژوهش با استفاده آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (مآنکوا) و یک متغیری (آنکوا) و مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که هیپنوتراپی شناختی درمانی در سطح (01/0> P، 82/153F=) در مهارت حل مساله و مهارت ارتباطی در نوجوانان دختر در مرحله پس آزمون اثرمعناداری داشته است. بنابراین با عنایت به معنی دارشدن فرضیه این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که در این پژوهش، اثربخشی هیپنوتراپی شناختی رفتاری توانسته است مهارت حل مساله و مهارت ارتباطی در نوجوانان دختر شهرستان ورامین را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: هيپنوتراپي شناختي رفتاري ، مهارت ارتباطي ، مهارت حل مساله ، نوجوانان دختر 139 مقدمه : نوجواني مرحله حساسي از زندگي است و يکي از ويژگي هاي خاص اين سنين تحولات جسمي، رواني، اخلاقي، اعتقادي، عاطفي و اجتماعي است .
بررسي متون و پيشينه تحقيق در اين زمينه نشان مي دهد که آموزش مهارت حل مساله به افزايش مهارت هاي مقابله اي اقدام کنندگان به خودکشي، افزايش سازگاري اجتماعي دانشجويان ، بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان ، بهبود رفتارهاي سازشي نوجوان و کاهش اضطراب اجتماعي نوجوانان منجر شده است .
يعني ، نتيجه گرفته ميشود دراين پژوهش ، درمان هيپنوتراپي شناختي رفتاري بر افزايش مهارت حل مساله و مهارت ارتباطي در نوجوانان دختر موثر بوده است .
يعني ، نتيجه گرفته ميشود در اين پژوهش ، درمان هيپنوتراپي شناختي رفتاري بر افزايش مهارت حل مساله در نوجوانان دختر موثر بوده است .
يعني ، نتيجه گرفته ميشود در اين پژوهش ، درمان هيپنوتراپي شناختي رفتاري بر افزايش مهارت مهارت ارتباطي در نوجوانان دختر موثر بوده است .
يعني ، نتيجه گرفته شد دراين پژوهش ، درمان هيپنوتراپي شناختي رفتاري بر افزايش مهارت حل مساله و مهارت ارتباطي در نوجوانان دختر موثر بوده است .
پيشنهاد ميگردد مشاوران و روانشناسان براي افزايش مهارت حل مساله و مهارت ارتباطي در نوجوانان دختر با توجه به نتايج پژوهش حاضر، جلسات و کارگاه هاي آموزش هيپنوتراپي شناختي رفتاري را در برنامه کاري خود قرار دهند.
Social problem solving abilities& psychological adjustment of persons in low vision rehabilation.