چکیده:
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی میزان تاثیرگذاری مدیریت آموزشی بر امید تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانش آموزان در مدارس استان گیلان میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. تحقیق کاربردی پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزار، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می شود و چون تاثیر گذاری بین سه متغیر را مورد سنجش قرار میدهد از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل دانش آموزان مدارس استان گیلان (متوسطه اول) میباشد که تعداد آنها نامحدود بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعههای نامحدود 384 نفر براورد گردید و از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. دادههای تححقیق با استفاده از نرم افزار SPSS22 و LISREL8. 54 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایح بدست امده نشان دهنده تایید فرضیههای تحقیق بوده که بیان میکنند مدیریت آموزشی بر امید تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانش آموزان در مدارس استان گیلان تاثیر گذار میباشد.
The purpose of this study is to investigate the effect of educational management on academic
hope and academic self-efficacy among students in schools in Guilan province. The present
research is applied in terms of purpose and descriptive-survey type. Applied research is a
research that uses the results of basic research to improve and perfect the behaviors, methods,
tools, tools, products, structures and patterns used by human societies and because the impact
between the three variables is measured. Gives the type of survey. The statistical population
includes students of schools in Gilan province (junior high school) whose number is
unlimited and the sample size was estimated 384 people using the Cochran's formula for
unlimited communities and stratified random sampling method was used. The research data
were analyzed using SPSS22 and LISREL8.54 software. The results show the confirmation
of research hypotheses that state that educational management has an impact on academic
hope and academic self-efficacy among students in schools in Guilan province.
خلاصه ماشینی:
نتايح بدست امده نشان دهنده تاييد فرضيه هاي تحقيق بوده که بيان مي کنند مديريت آموزشي بر اميد تحصيلي و خودکارآمدي تحصيلي در بين دانش آموزان در مدارس استان گيلان تاثير گذار مي باشد.
1 Academic Performance 2 Academic self-efficacy 3 Gagne et al روش تحقيق تحقيق حاضر از نظر هدف کاربردي و از نوع توصيفي- پيمايشي مي باشد.
جدول ٣- آمار توصيفي متغيرهاي پرسشنامه خودکارآمدي تحصيلي (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول فوق از بين مولفه هاي پرسشنامه خودکارآمدي تحصيلي، مولفه ارتباط با ميانگين ٣/٢٩ و انحراف معيار ٠/٨٨١ کمترين و مولفه شايستگي با ميانگين ٣/٩٩ و انحراف معيار ٠/٥٩٠ بيشترين امتياز را کسب کرده اند.
همچنين ضريب مسير مابين اين دو متغير برابر (٠/٥٥) است و ميزان اثرگذاري مثبت متغير مديريت آموزشي بر اميد تحصيلي را نشان ميدهد.
همچنين ضريب مسير مابين اين دو متغير برابر (٠/٥٩) است و ميزان اثرگذاري مثبت متغير مديريت آموزشي بر خودکارآمدي تحصيلي را نشان ميدهد.
همچنين ضريب مسير مابين اين دو متغير برابر (٠/٤٤) است و ميزان اثرگذاري مثبت متغير اميد تحصيلي بر خودکارآمدي تحصيلي را نشان ميدهد.
Noreen, Shama, Hasan, Ali, Batool, Iqra, Ali, Awais, 2018, The Impacts of Academic Self- Efficacy on Academic Outcomes: The Mediating effect of Student Engagement, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences Vol. 8, No. 11, 315-326.
The results show the confirmation of research hypotheses that state that educational management has an impact on academic hope and academic self-efficacy among students in schools in Guilan province.