چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارزیابی میزان رضایتمندی دانشجویان از کیفیّت برنامههای فرهنگی است. روش تحقیق آمیختة کمّی و کیفی بوده و برای گردآوری دادهها از دو ابزار مصاحبه نیمهساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد .جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دوره کارشناسی پیوسته به تعداد 980 نفر بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 289 نفر تعیین گردید. برای برآورد روایی محتوای ابزار، از روش گروه مرجع و برای محاسبه ضرایب پایایی پرسشنامه، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب پایایی در هر چهار زیرمقیاس(ساحت اعتقادی و اخلاقی، ساحت اجتماعی و سیاسی، ساحت زیباییشناختی و هنری و ساحت علمی، حرفهای) بالاتر از میزان ملاک، یعنی از 70/0 به بالا بوده و بین ضریب 79/0 تا 86/0 در نوسان میباشد و ضریب پایایی کل مقیاس 87/0 بدست آمد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که میزان رضایتمندی دانشجو معلمان در ساحت تربیت اعتقادی و اخلاقی با میانگین 49.06 درصد، پائینتر از میانگین جامعه، در ساحت اجتماعی و سیاسی، با میانگین 50.74 درصد، در حد میانگین جامعه، در ساحت زیباییشناختی و هنری با میانگین 42.57 درصد، پائینتر از میانگین جامعه و در ساحت علمی، حرفهای با میانگین 47.40 درصد، پائینتر از میانگین جامعه است. معنیداربودن این یافتهها، از طریق آزمون t تکنمونهای، تأیید شد.
The purpose of the present study is to evaluate the satisfaction of students with the quality of cultural programs. The method of study is a mixture of qualitative and quantitative; and a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire were used for data collection. The statistical population of this research involves all 980 students-teachers in BA level. The sample size based on Krejcie and Morgan table was determined to be 289 members. For the narrative estimation of the instrument, the reference group method, and for the calculation of the final coefficients of the questionnaire, Cronbach’s alpha test were applied. The final coefficients in each of the sub-scales (religious and ethical, social and political, aesthetical and artistic, scientific, and professional) were above the average, that is more than 70% fluctuating between 79% to 86%. The final coefficient of the whole scale was calculated to be 87%. The findings of the research convey that the extent of satisfaction among students-teachers is as follows: religious and ethical education with the average of 49.06% that is less than the average in society, social and political aspects with the average of 50.74% that is equal to the average in society, in aesthetical and artistic aspects with the average of 42.57% that is less than the average in society, and in scientific aspect with the average of 47.40% that is less than the average in society. The significance of the findings was confirmed by one sample t-Test.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا، مسئله پژوهش حاضر اين است که ميزان رضايت مندي دانشجو معلمان از کيفيت برنامه هاي فرهنگي دانشگاه فرهنگيان استان کردستان مورد بررسي قرار گيرد.
2. SWOT جدول ١- شاخص هاي پايايي پرسشنامه سنجش رضايت مندي دانشجو معلمان از کيفيت برنامه هاي فرهنگي (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي جدول (۱)، شاخص پايايي ابزار پژوهش با روش آلفاي کرونباخ نشان ميدهد که ضرايب پايايي ابزار در هر چهار زيرمقياس ، بالاتر از ميزان ملاک يعني از ۷۰ درصد به بالا ميباشد، و بين ضريب ۷۹ تا ۸۶ درصد، در نوسان است ، که نشانگر هم ساني دروني بالا و پايايي مناسب خرده مقياس هاي ابزار ميباشد.
لذا، ميتوان نتيجه گرفت که ميزان رضايت دانشجو معلمان از کيفيت برنامه هاي فرهنگي دانشگاه در ساحت «تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقي» با ميانگين ۱۷/۱۷ پايين تر از ميانگين فرضي جامعۀ هدف ، يعني ۲۱ است .
بر اين اساس ، ميتوان نتيجه گرفت که دانشجو معلمان از کيفيت برنامه هاي فرهنگي دانشگاه در ساحت «تربيت زيباييشناختي و هنري»، ميزان رضايت مندي پايين از ميانگين فرضي جامعه ، ابراز کرده اند.
بنابراين ، ميتوان اذعان داشت که بنابر اظهارات شرکت کنندگان ، ميزان رضايت مندي پايين تر از حد متوسط دانشجو معلمان از کيفيت برنامه هاي فرهنگي در ساحت تربيت علمي، حرفه اي، از لحاظ آماري، معنيدار است (>P و =t).
٧. نتيجه گيري نتايج اين پژوهش نشان داد که ميزان رضايت مندي دانشجو معلمان از کيفيت برنامه هاي فرهنگي، پايين تر از ميانگين فرضي جامعه ميباشد.