چکیده:
شیوههای مختلف توسعه تعادل در سالمندان نیاز ضروری جوامع امروزی است. هدف از پژوهش حاضر مطالعه تاثیر خودگویی آموزشی با کانون توجه درونی، بیرونی و ترکیبی بر تعادل زنان سالمند بود. بدین منظور 12 زن سالمند سالم با میانگین سن (92/7 ±) 38/74 سال به صورت تصادفی انتخاب شدند و در یک طرح درون گروهی تحت 4 وضعیت بدون خودگویی، خودگویی درونی، بیرونی و ترکیبی قرار گرفتند. اثر ترتیب و انتقال با استفاده از همتراز سازی متقابل کنترل شد. تعادل پویای شرکت کنندهها با استفاده از آزمون ستاره اندازهگیری شد. نتایج تحلیل واریانس با تکرار سنجش و آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد (05/0 >P) که تعادل زنان سالمند در وضعیتهای خودگویی ترکیبی به طور معنی داری بهتر از وضعیتهای خودگویی درونی و بیرونی بوده و تعادل در وضعیت کنترل از همه ضعیف تر بود. بنابراین به نظر میرسد در تکلیف تعادل پویا، ترکیبی از کانون توجه درونی و بیرونی با استفاده از خودگویی باعث اجرایی بهتر نسبت به استفاده از یک نوع کانون توجه خودگویی در سالمندان میشود.
Different methods of developing balance in the elderly are essential in today's society. In this study, we investigated the effect of instructional self-talk with internal and external and combined the focus of attention on the dynamic balance of elderly women. For this purpose, 12 healthy older women with a mean age of 74.38 (±7.92) years were randomly selected within-group design under the four conditions, without self-talk, internal self-talk, external self-talk, and combined self-talk. The order and transfer effect was controlled through counterbalancing. The dynamic balance of the participants was measured using the star test. The analysis of variance with repeated measures and the Bonferroni post hoc test (P< 0.05) showed that the balance of the women in their aging combined with the self-talk situation was significantly better than the internal and external self-talk condition, and in the control situation was the lowes. Therefore, in the dynamic balance task, When the elderly are focused on a task, a combination of internal and external focus using self-talk is more effective than using one type of focus attention with self-talk.