چکیده:
محققان معتقدند باید فاکتورهایی که میتواند به طور بالقوهای مشارکت نوجوانان در فعالیت جسمانی را افزایش دهد، شناسایی شوند. مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای آمریکا اهمیت لذت در تربیتبدنی را برای تشویق شرکت در فعالیت جسمانی در میان جوانان بیان کرده است. هدف از تحقیق حاضر پیشبینی لذت از تربیتبدنی از طریق مولفه های حمایت اجتماعی در دانشآموزان دبیرستان بود. از میان دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان کرمانشاه، تعداد 350 دختر و 300 پسر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و پرسشنامه های فرآیندهای لذت از تربیتبدنی و حمایت اجتماعی ادراکشده را تکمیل کردند. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که در دختران حمایت انگیزشی و ابزاری و در پسران هر سه عامل حمایت انگیزشی، الگویی و ابزاری پیش بینی کننده معنی دار لذت از تربیت بدنی بودند (01/0>p). از این رو طراحی کلاس های تربیت بدنی به گونه ای که افراد در آن احساس حمایت و تشویق داشته باشند، حائز اهمیت است. افزایش تعامل دانش آموزان و افراد اجتماعی مرتبط در کلاسهای تربیت بدنی، بدون شک باعث افزایش لذت و منجر به ایجاد محیطی مساعد برای یادگیری خواهد شد.
Researchers believe that factors in which potentially increase adolescents' involvement in physical activity should be identified. The US Center for Disease Control and Prevention has highlighted the importance of pleasure in physical education to encourage physical activity among young people.The aim of this study was prediction of physical activity enjoyment through social support components among high school students. Among high school students in Kermanshah city, 350 girls (age: 15.18±1.45 years) and 300 boys (age: 14.74±1.52 years) were selected by multi-stage cluster sampling method and completed questionnaires of the process of physical education enjoyment and perceived social support. The results of multiple linear regression showed that in girls, motivational and instrumental support, and in boys, all three motivational, modeling and instrumental factors were significant predictors of physical activity enjoyment (p<0.01). Therefore, it is important to design physical education classes so that students feel supported and encouraged. Increasing interactions of student’s and related social individuals in physical education classes will undoubtedly increase enjoyment and lead to a better environment for learning.