چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین تأثیر بازخورد خودکنترل بر یادگیری مهارت سرویس کوتاه بدمینتون در کودکان دارای ADHD بود تعداد 20 کودک با دامنه سنی 11 تا 14 سال مبتلا به اختلال نقص توجه بیشفعالی از مدارس منطقه پنج شهر تهران انتخاب شده بودند که بهصورت همتاشده در یکی از گروههای بازخورد خودکنترل و جفت شده قرار گرفتند و در پنج جلسه اکتساب با شرایط خاص هر گروه آزمایشی، پس از پیشآزمون شرکت کردند و به فاصله 48 ساعت بعد از آزمون اکتساب، آزمون یادداری و انتقال تحتفشار به عمل آمد. نتیجه تحلیل واریانس مرکب نشان داد که گروه خودکنترل در دوره اکتساب برتری معنیداری نسبت به گروه جفت شده داشت، این برتری در یادداری نیز حفظ شد اما افت قابلملاحظهای در شرایط فشار برای هر دو گروه به وجود آمد. کودکان دارای ADHD به دلیل ویژگیهای شناختی و پردازشی، پاسخ متفاوتی به فشار روانی ایجاد شده در آزمون انتقال نشان میدهند و ممکن است در مقایسه مستقیم با کودکان عادی نتایج جالب توجهی به دست آید.
The aim of this study was to determine the effect of self-control feedback on learning badminton short service skill in children with ADHD. Twenty children aged 11 to 14 years with attention deficit hyperactivity disorder were selected from schools in District 5 of Tehran. The counterparts were placed in one of the self-controlled and paired feedback groups and participated in 5 acquisition sessions with specific conditions of each experimental group, after the pre-test, and 48 hours after the acquisition test, retention test and pressure transfer to Action was taken. The results of combined analysis of variance showed that the self-control group had a significant advantage over the paired group during the acquisition period. This advantage was maintained in retention and pressure conditions, but there was a significant decrease in pressure conditions for both groups. Children with ADHD experience severe decline in performance due to cognitive and processing characteristics under stress.