چکیده:
آیا واقعا میتوان شعر را معنا کرد؟آیا میتوان در سؤالهای چند گزینهای،همهی پاسخها را درست دانست؟ آیا همهی نوشتهها یک لایهاند؟ این پرسشها سالهاست روبهروی ما قرار دارند و مخصوصا وربهروی ما،دبیران زبان و ادبیات فارسی. انتظارها و عادتهای زبان ما و دانشآموزان در خوانش متن و برداشتهای متفاوت از آن را چهگونه باید تفسیر کرد؟
خلاصه ماشینی:
"آیا واقعا میتوان شعر را معنا کرد؟آیا میتوان در سؤالهای چند گزینهای،همهی پاسخها را درست دانست؟
انتظارها و عادتهای زبان ما و دانشآموزان در خوانش متن و برداشتهای متفاوت از آن را چهگونه باید تفسیر کرد؟کلید واژهها:
آیا واقعا معنی کردن شعر برای شاگردان
باشد؟!»واقعیت این است که بعضی اوقات
چهار معنی دیگر نیز باشد،باز همهی معانی
شق دیگر قضیه این است که اگر معنی کردن شعر و متنهای ادبینادرست است و
و هنری است و گاه نیز حتی میتواند عبارتی
کشف معنای آنها برای خوانندگان آگاه
خواننده نیز در برابر آنها کنش خلاق از خود
هستند در این دسته قرار میگیرند.
برای درک معنی نهایی آنها چندان کمکی
برای رسیدن به معنی قطعی منع میکند.
و تلاش مخاطبان برای درک آنها به
آفریده است و اینک این خواننده است که متن
مخاطبان متفاوت است و همین عامل نیز
این متنها به خاطر وجود آرایههای ادبی
از سوی دیگر هیچگونه تعقیدی نیز در آنها
هر خواننده از این متنها یکی از امکانات
تکثر معنا و پویایی متن و یا معناگریزی آن
انسجام متن و در نظر گرفتن بافت و فضای
آن دلیل این امر است.
میدهد و ممکن است تفسیری متفاوت ارائه
متن و مخاطب در جریان است.
هر بار متن را به دلخواه خود باز میآفریند و
باشد که تک معنایی آنها رافرو میریزد.
میدانند و معنایی یکه یگانه برای اشعار
این گرایش آرمانیتر است و در
متن در نظر آنها همچون
که متن بیمعنا و تهی از مفهوم است.
همهی جوابها درست است اما آن"