چکیده:
نقش روان افراد بر انتخاب نوع رسانه و گروه مخاطب و ماهیت پیام مورد نظر برای ارائه و نحوه انتقال پیام حائز اهمیت میباشد. همچنین نقش رسانه بر میزان آگاهی افراد یک جامعه و نقش دادن به ارزشها و ضد ارزشهای جامعه و آشناسازی مخاطبین با الگوهای مناسب نیز بسیار مهم است. با توجه به نقش دوسویه روان و رسانه که مثالهایی از آن در این مقاله ذکر شده است، این نیاز مشهود است که برای طراحی هر گونه برنامه مردمی، یک اتاق فکر با حضور حداقل یک متخصص در حیطه روانشناسی و آشنا به فرهنگ مخاطبین، شکل گرفته باشد تا آینده بهتری برای عملکرد مطلوبتر رسانهها و تاثیرات بیشتر و سازندهتر رسانه بر فرهنگ و سبک زندگی و سلامت روان افراد جامعه رقم بخورد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نقش دوسويه روان و رسانه که مثال هايي از آن در اين مقاله ذکر شده است ، اين نياز مشهود است که براي طراحي هر گونه برنامه مردمي ، يک اتاق فکر با حضور حداقل يک متخصص در حيطه روانشناسي و آشنا به فرهنگ مخاطبين ، شکل گرفته باشد تا آينده بهتري براي عملکرد مطلوب تر رسانه ها و تاثيرات بيشتر و سازنده تر رسانه بر فرهنگ و سبک زندگي و سلامت روان افراد جامعه رقم بخورد.
هر روانشناس يا مشاور، اگر کاوش گر در روان افراد باشد (روانکاو٢)، در ديدار با مراجعين خود متوجه شخصيت و کدهاي وجودي و رفتارهاي متفاوت هر کدام از ايشان ميشود و با توجه به اين تفاوت ها، هيچ نسخه اي نميتوان يافت که انسان نوشته باشد و براي همه انسان ها مناسب باشد.
رسانه ميتواند با نشان دادن تفاوت هاي فردي و تفاوت هاي مسير افراد موفق ، در اين راستا بکوشد که جامعه را به سمتي هدايت کند که مردم به جاي برچسب زدن روي خود و ديگران ، منحصر به فرد بودن هر يک را به رسميت بشناسند و اين تفاوت ها را باعث رشد بدانند.
همچنين نياز است الگوهاي برآمده از فرهنگ خاص هر جامعه به طور صحيح توسط صاحبان رسانه ها به مخاطبين شناسانده شود تا آن ها بتوانند در مسير رشد خود از زندگينامه آن افراد بهره بگيرند.
رسانه ملي همچنين بايد توده مردم را مسلح به عقلانيت کند تا باعث اکتساب برخي اطلاعات و خصيصه هاي روانشناسي نزد افراد جامعه شود و آنها را به سوي تحول اجتماعي سوق دهد.