چکیده:
در بررسی و تحلیل علم قافیه برمبنای آنچه که در کتابهای بلاغی و نقد شعر آمده یا از زبان بزرگان ادبیات و منتقدین بیان گردیده است به آسانی میتوان به نقش قافیه و ردیف و اثربخشی آن در شعر فارسی واقف شد.آنچه که اهمیت دارد آن است که در سیر شعر فارسی از گذشته تاکنون قافیه تأثیر به سزایی داشته و خواهد داشت.در این مقال قصد تعریف و شناساندن قافیه را نداریم بلکه برآنیم تا شمهای از تحولی را که قافیه در شعر فارسی ایجاد کرده و موجب دگرگونی شعر شده است به اختصار بیان کنیم و نمود آن را در شعر معاصر جلوهگر سازیم.
خلاصه ماشینی:
"و منتقدین بیان گردیده است به آسانی میتوان به نقش قافیه و ردیف و اثربخشی آن در شعر فارسی واقف
آنچه که اهمیت دارد آن است که در سیر شعر فارسی از گذشته تاکنون قافیه تأثیر
بلکه برآنیم تا شمهای از تحولی را که قافیه در شعر فارسی ایجاد کرده و موجب
شعر نیمایی و سپید،به گونهای از قافیه تأثیر میپذیرند و در هریک از آنها به
پیوستگی قافیه با نوع قالبهای شعری فارسی انکارناپذیر است و
بر این اساس قافیه در قالبها و انواع شعر هم از
نمودهاند نشانهی اهمیت قافیه در شعر این دو زبان است و علت آن را طبیعت
زبان فراوان است و قالبهای مختلف شعر عربی و فارسی نیز برحسب چگونگی ریزش گل برگ/باد و باران و
قافیه در شعر دو زبان توجه کرد،زیرا برای یک ایرانی
نبودن طول مصراعها در این قالب شعری است باید
شعر کاربرد قافیه در درون مصراع است که چسبندگی
میکند و این حقیقتی است که نقش قافیه در نو شدن
قافیه را از شعر نمیگیرد بلکه خود او اظهار میکند
باید گفت که قافیه جزئی از موسیقی شعر است و
اساس توجه به قافیه در شعر معاصر اهمیت پیدا
ردیف همیشه با قافیه میآید و مکمل قافیه است و بهطور مستقل نمیتواند در شعر عرض اندام کند:دریغا شیر آهنکوه مردا
اما بررسی قافیه در شعر معاصر این
کشورها و اینکه آنها چگونه به قافیه در شعر نو معاصر
قافیه نیز در این سروده با توجه به نوع شعر فراوانی
اگر به شعر معاصر افغانستان از نظر قافیه و"