چکیده:
از آنجا که آموزههای دین اسلام، مجموعهای نظاممند است، بهیقین عرصههای گوناگون تربیتی بر یکدیگر تاثیر میگذارند. در مقالۀ حاضر سعی شده تاثیر نظام اقتصادی اسلام بر سایر عرصههای تربیتی اعم از تربیت دینی، تربیت جسمی، نظام خانوادگی، تربیت اجتماعی، تربیت سیاسی و تربیت عقلانی ـ تبیین و نمونههایی از تاثیر آن بر هر یک از این عرصهها ارائه گردد. در این پژوهش درصدد آن بودیم که با مستندات لازم ثابت نماییم که نظام اقتصادی اسلام بر عرصه ی تربیت دینی، تربیت جسمی، نظام خانوادگی، تربیت اجتماعی، تربیت سیاسی و تربیت عقلانی تاثیرگذار است و با تمامی عرصهها ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دارد. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، به شیوۀ بررسی اسنادی است. براساس دستاوردهای پژوهش، عرصۀ اقتصادی بهعنوان یکی از زیربناییترین نیازهای انسان، تاثیر شگرفی بر سایر عرصههای تربیتی دارد و عدم توجه به این عرصه، تربیت در سایر عرصههای تربیتی را با اختلال جدی روبرو خواهد کرد. امیداست پژوهش قدمی در جهت نزدیک نمودن به این هدف مهم برای دوستداران و دانش پژوهان و خدمتگزاران سنگر علم و تربیت باشد.
خلاصه ماشینی:
اطاعت کلي و بي قيد و شرط و تسليم محض بودن (آرام ،١٣٧٤) اذعان به حکم الهي، اخلاص در عبادت (طريحي،١٣٧٥)اين واژه مانند بيشتر اصطلاحات کليدي قرآن پيشينه اي خاص در جاهليت دارد اين اصطلاح در آن دوران به طور کلي به معناي ترک کردن و دست کشيدن بوده است و عربها هنگامي فعل «اسْلَم َ» را به کار ميبردند که شخص از چيزي که براي او بسيار عزيز و گرانبها بود دست ميکشيد و آن را به ديگري که خواستار آن بود وا ميگذاشت و در صورتي که آن چيز خودِ شخصِ وي باشد که گرانبهاترين موجودي انسان است ، در اين حالت اسلام به معناي اطاعت کلي و بيقيد و شرط و تسليم محض بودن است (آرام ، ١٣٧٤).
» (فصلنامه ي قرآني کوثر، شماره ٤٢ ، نادعلي ، فاطمه ) در روايتي نيز از امام صادق عليه السلام چنين نقل شده است : به هر کس از دوستان خود که رسيديد، سلام برسانيد و بگوييد که : جعفر بن محمد به شما سلام مي رساند و مي گويد: بر شما باد رعايت تقواي الهي و انجام دادن هر کاري که مي توان با آن به پاداش هاي خداوند رسيد.
يکي از انگيزه هاي جهاد اين است که خداوند سبحان در قرآن کريم اجازه نامه اي براي ستمديدگان صادر کرده تا با ستم مبارزه کنند و با ياري خداوند سبحان پيروز شوند چنان که در آيات ٣٨ و ٣٩ سوره حج در اين رابطه مي فرمايد: «ِإنَّ اللَّهَُ يدَاِفعُ عَنِ اَّلذِينَ آمَنُواِ إنَّ اللَّهََ لاُ يحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ(حج ،٣٨) أُذِنَِ للَّذِينَُ يقَاَتلُونَِ بأََّنهُمْ ظُِلمُوا وَِإنَّ اللَّهَ عَلَيَ نصْرِهِمَْ لقَدِيرٌ؛ قطعاً خداوند از کسانيکه ايمان آورده اند دفاع مي کند زيرا خدا هيچ خيانتکار ناسپاسي را دوست ندارد، به کسانيکه جنگ بر آنان تحميل شده رخصت جهاد داده شده است چراکه مورد ظلم قرار گرفته اند و البته خدا بر پيروزي آنان سخت تواناست ».