چکیده:
اگر تشکیلات، نظام اجتماعی خاصی متشکل از افراد همفکر ذیل گفتمان مشترک برای ایجاد کنشگری مطابق با اهداف مشخص تعریف شود، دربارة تشکیلات فرهنگیمذهبی زنان مردمنهاد، تعریف زیر به کار برده میشود: نظامی اجتماعی که هستة اصلی آن را زنان تشکیل میدهند و معمولاً بدون چشمداشت مادی و حقوق مُکفی، به فعالیتهای بشردوستانه و خداپسندانه در راستای مبانی دینی روی میآورند. بدین ترتیب که زنان بهصورت غیردولتی و داوطلبانه، تصمیماتی را براساس اهداف مشترکشان اتخاذ میکنند و به مرحلة اجرا و عمل درمیآورند. با تأکید امام خمینی (ره) بر نقش فعال زنان در جریان انقلاب اسلامی، زنان به هویت جدیدی دست یافتند. در طول هشت سال دفاع مقدس نیز متأثر از همین مکتب تربیتی، زنان در عرصة پشتیبانی از جنگ، فعالانه حضور جدی داشتند. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش کیفی «تحلیل مضمونی» ، خاطرات شفاهی زنان جهادگر ملارد در پشتیبانی از جنگ، تحلیل و عوامل پویایی و دوام این تشکل زنانة مردمنهاد بررسی شوند. در این پژوهش، سیزده عامل شناسایی شد که ازجملة آنها میتوان به این مؤلفهها اشاره کرد: جمعگرایی و توجه به جمعهای زنان، ابتکار و حل مسئله باوجود کمبود امکانات و اصالتداشتن عملیات در مقابل امکانات، توجه به امر شهادت و سرزدن به خانوادههای شهدا و جانبازان و تجربهگری در عرصههای جدید.
If the organization is defined as a specific social system consisting of like-minded people under a common discourse to create activism according to specific goals, the following definition is used for NGO women's cultural-religious organizations: a social system whose core is women who, usually without sufficient material and rights, turn to philanthropic and godly activities in line with religious foundations. In this way, women make non-governmental and voluntary decisions based on their common goals and put them into practice. As Imam Khomeini (MBUH) emphasized the active role of women during the Islamic Revolution, women gained a new identity and during the eight years of Holy Defense, by the influence of this educational school, women actively participated in supporting the war. This article attempts to analyze the oral memories of Mallard women jihadists in support of the war by using the qualitative method of "thematic analysis", and to examine the dynamics and durability of this NGO women's organization. In this research, thirteen factors were identified, among which we can mention the following components: collectivism and paying attention to women's groups, initiative and
problem-solving despite the lack of facilities and originality of operations against facilities, paying attention to martyrdom and visiting the families of martyrs and veterans, and experimenting in new fields.