چکیده:
از زمان های دور، مدیران ، خطای انسانی را به عنوان فاکتور بسیار مهم در بیشتر مشکلات کیفیتی، توان تولید یا حادثه ، در امکاناتشان می - دانند. از مطالعه ١٩٠ حادثه در کارخانه های شیمیایی چهار علت اساسی مشخص شد که شامل : کمبود دانش و اطلاعات ٣٤%، خطاهای طراحی٣٢%، خطاهای دستورالعمل ٢٤% و خطای اپراتور ١٦% آن را تشکیل میدادند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، ارزیابی مخاطرات و مدیریت ریسک مناطق مختلف دارای اهمیت زیادی است که با شناخت دقیق محل و سیستم ها و فرآیندها، خطرات را تا حد زیادی می - توان کنترل نمود. برای شناسایی خطرات و ارزیابی و مدیریت ریسک ، تکنیک های زیادی وجود دارد، یکی از این روش های ارزیابی قابلیت اطمینان انسان " تکنیک ارزیابی خطای انسانی و کاهش آن " میباشد. heartتوسط یرمی ویلیامز در سال ١٩٨٥ در انگلیس ارائه شد. این تکنیک در کمیسازی خطای انسانی در نیروگاه های هسته ای و پالایشگاه ها در انگلستان ، صنایع شیمیایی و پتروشیمی، همچنین در بخش های صنعتی کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی بسیار رایج میباشد این روش توسط نویسنده آن به عنوان روشی نسبتا سریع برای ارزیابی قابلیت اطمینان انسان طراحی گردیده و به آسانی مورد استفاده قرار گرفته و درک میشودHEAR . روی فاکتورهایی که اثر معنیداری روی کارایی انسان دارند تمرکز میکند. هدف انجام این تحقیق که در تابستان و پاییز سال ١٣٩٨ انجام شد نیز، شناسایی و تعیین احتمال وقوع خطاهای انسانی در پرسنل واحد عملیات دریایی بندر صادراتی ماهشهر است ، که درواقع بندر صادرات محصولات پالایشگاه نفت آبادان از این بندر صورت میگیرد، در این تحقیق از تکنیک کمی سازی خطای انسانی استفاده میشود. در این تحقیق تعداد٣٠ نفر از کارکنان این واحد مورد توجه قرار گرفتند، و بر اساس اصول کار این تکنیک نتایج نهایی استخراج شد و مشخص شد که چه خطاهایی از سوی کارکنان میتواند رخ دهد، که منجر به آسیب های مالی و اقتصادی و یا حتی صدمات جانی گردد. آسیب هایی مانند صدمه به بدنه کشتی و یا آسیب به بازوهای بارگیری کشتی اعم از شکستن و یا کج شدن و یا حتی افتادن آن روی پرسنلی که در اسکله مشغول انجام وظیفه هستند.