چکیده:
داشتن تعهد سازمانی برای معلمان و اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست، چرا که امر آموزش و پرورش فرزندان این مرز و بوم چنین تعهدی را میطلبد و دور از ذهن نیست که رضایت شغلی به تقویت تعهد سازمانی معلمان بیانجامد و از سوی دیگر، تعهد سازمانی نیز سبب ساز رضایت نسبی از شغل در معلمان شود. در این صورت است که میتوان انتظار داشت معلمان در تربیت نسل آینده از هیچ کوششی فروگذار نکنند. افزون بر این، تمرکز تک بعدی بر هوش منطقی دانشآموزان به هیچ روی نمیتواند قابلیتهای علمی و عملی دانشآموزان را به صورت متناسب پرورش دهد و لذا ضرورت توجه توامان بر هوش هیجانی و هوش اجتماعی در کنار هوش منطقی، امری بایسته و شایسته خواهد بود. در این تحقیق، نخست به برخی از مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور در حوزههای تعهد سازمانی، رضایت شغلی، هوش منطقی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی پرداخته شده و ضمن احصای مولفههای هر یک از متغیرهای پیش گفته، تلاش شده تا رابطهای منطقی فیمابین متغیرها در قالب یک مدل نهایی ارائه گردد. بدیهی است که این مدل نهایی را میتوان به کمک شیوههای کیفی و کمی در پژوهشهای آتی مورد آزمون قرار داده و به مدل دقیقتری حاکی از ارتباطات شفاف فیمابین متغیرهای یادشده دست پیدا کرد.
خلاصه ماشینی:
در اين تحقيق ، نخست به برخي از مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور در حوزه هاي تعهد سازماني ، رضايت شغلي ، هوش منطقي ، هوش هيجاني و هوش اجتماعي پرداخته شده و ضمن احصاي مؤلفه هاي هر يک از متغيرهاي پيش گفته ، تلاش شده تا رابطه اي منطقي فيمابين متغيرها در قالب يک مدل نهايي ارائه گردد.
داشتن تعهد سازماني، لازمه انجام درست وظايف توسط معلمان است و چنانچه تعهد اين قشر زحمت کش اجتماع از طريق توجه به نيازهاي مختلف ايشان تقويت شود، نه تنها دستيابي به رضايت شغلي دور از انتظار نيست ، بلکه نتايج اقدامات ايشان در دراز مدت و در پيشرفت هاي همه جانبه جامعه و کشور خود را نشان خواهد داد.
اما در خصوص عوامل بيروني که ميتواند تشديد کننده حس تعلق سازماني و تعهد سازماني بوده و در نهايت به رضايت شغلي بيانجامد، نياز مبرم به اتخاذ تدابير درست احساس ميشود تا بدينسان انرژي و توان معلمان با قابليت هاي دانش آموزان همسو شده و از اين رهگذر، نتايج متعالي در نظام آموزش و پرورش کشور حاصل شود.
در اينجا به عنوان يک نکته تأکيدي، توجه به اين نکته لازم و ضروري است که چنانچه تمرکز بر هوش هاي سه گانه فوق در دانش آموزان به نحو احسن انجام شود، معلمان از طريق پيشرفت هايي که در امر تعليم و تربيت دانش آموزان مشاهده ميکنند، تعهد سازماني بالاتر و رضايت شغلي بيشتري را از خود بروز خواهند داد.
انجام تلاش در جهت تحقق اهداف سازمان 2 Shore & Tetrick 3 Mehdad 4 Allen & Meyer 5 Emotional Commitment 6 Continued Commitment 7 Normative Commitment 8 Mowday, Porter, & Steers ٣.