چکیده:
زبان پستمدرن مستلزم بهکارگیری فنون بلاغی گوناگون است. توجه به نقش فن مجاز و بهویژه رابطهی تعاملی آن با استعاره، در زبان معماری پستمدرن، برای تولید و بیان معنا، در پژوهشهای پیشین مدنظر قرار نگرفته است. هدف این پژوهش بررسی نحوهی شکلگیری و کارکرد فنون بلاغی در تولید و انتقال معنا و نیز رمزگشایی و بازتولید آن در معماری پستمدرن است. بهاین منظور، برای نخستینبار، شرایط تحقق فنون بلاغی مجاز و استعاره در معماری پستمدرن تعریف شد و رابطهی تعاملی آنها در دو محور همنشینی و جانشینی برای ایجاد دو فن دیگر ایهام و کنایه، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بنابراین پژوهش حاضر کیفی و با ماهیتی کاربردی است. دادهها از طریق مطالعهی اسنادی گردآوری و بهروش توصیفی-تحلیلی، با تحلیل نشانهشناسانه و شیوهی تطبیقی-مقایسهای و مطالعهی موردی تحلیل شد. براساس یافتههای پژوهش، معماری پستمدرن بهیاری رابطهی تعاملی مجاز و استعاره در دو محور همنشینی و جانشینی با شکلدهی دیگر فنون بلاغی مفاهیمی چون پیچیدگی، تضاد، لذت، کثرتگرایی و تعویق معنا را متجلی میکند و موجب تکثیر و توسعهی آنها میشود. همچنین با تلفیق معانی صریح و ضمنیِ نشانههای متون گذشته و «از آن خود سازی» آنها، ضمن شکلدهی به واقعیات، برخلاف ادعای پستمدرنیستی خود، به ساخت ایدئولوژی مبادرت میورزد. بنابراین، از طریق درک عملکرد فنون بلاغی و بهویژه رابطهی تعاملی مجاز و استعاره، امکان رمزگشایی و بازتولید معنای هر معماریِ پیچیدهی بلاغی بهکمک تحلیل نشانهشناسانه میسر میشود. همچنین بهرهگیری از این فنون، بهمثابه ابراز بیان اندیشه در طراحی معماری، غنای معناییِ معماری حاصل را ممکن میکند.
Language or linguistic system is one of the most fundamental principles in twentieth-century philosophical studies and postmodern philosophy. The twentieth-century scholars considered “language” as the basis of thought - not its tool. According to them, truth, i.e., objective reality and whatever it is, is formed in language. Thus, the revival of thought in the form of language has changed the issues of cultural criticism of postmodernism. The linguistic theory has simultaneously paid attention to meaning and symbolism in architecture. The way of conveying meaning in language and applying linguistic knowledge through linguistic similarities with architecture was studied through paradigms such as semiotics. The founders of semiotics, Ferdinand de Saussure (1857-1913) and Charles Sanders Peirce (1839-1914), considered language as a system of signs with structural (syntactic) and semantic aspects. Rhetorical devices are one of the tools used to form and recognize meaning. Most contemporary semiologists consider studying these techniques, or at least some of their features, in the realm of semiotics. The verbal language of postmodernism uses rhetorical devices to form meaning. Previous studies have not addressed the role of metonymy and its interaction with metaphor in the formation and expression of meaning in the language of postmodern architecture. Therefore, the research question is: “How do rhetorical devices influence the expression of meaning in language and architecture?” So, the present study aims “to study how rhetorical devices are formed and how they operate in forming and transferring meaning, as well as decoding and reproducing it in postmodern architecture.” This study is significant because in societies such as Iran, which are influenced by Western thoughts, knowing the opportunities and threats of applying these thoughts enhances architects’ and designers’ creativity and minimizes cultural damages caused by accepting such thought currents