چکیده:
درد به عنوان پدیده ای زیستی، روانی، اجتماعی با بسیاری از ابعاد روان شناختی، زمینه های فرهنگی، نژادی و وضعیت اقتصادی انسان، روابط پیچیده و چندگانه ای دارد. ضمن اینکه بیماران از راهبردهای گوناگونی برای مقابله با مشکلاتشان استفاده می کنند و تفاوت بیماران در استفاده از راهبردهای مقابله ای، تعیین کننده تفاوت های بین آنها در انطباق و سازگاری است. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه هوش هیجانی با راهبردهای مقابله با درد در بیماران تحت عمل جراحی انجام گرفت. در این پژوهش تعداد 300 بیمار تحت عمل جراحی به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. جهت اندازه گیری متغیرهای تحقیق از آزمون راهبردهای مقابله با درد (روزنشتایل و کیف) و مقیاس سنجش هوش هیجانی استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که بین هوش هیجانی و متغیرهای نادیده انگاشتن درد، دعا و امیدواری، تفسیر مجدد درد، توجه برگردانی، گفتگو با خود و فعالیت رفتاری همبستگی مثبت و معنادار و با مولفه فاجعه انگاری همبستگی منفی وجود داشت (0/05 < p و 0/01 < p). بر اساس نتایج پژوهش، زمانی که نمره هوش هیجانی بالاتر باشد، بیماران از راهبردهای انطباقی بیشتر استفاده می کنند. لذا آموزش مهارت های هوش هیجانی جهت ارتقاء سطح بهداشت و سلامت روانی افراد توصیه می گردد.
خلاصه ماشینی:
نتايج ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندمتغيري نشان داد که بين هوش هيجاني و متغيرهاي ناديده انگاشتن درد، دعا و اميدواري، تفسير مجدد درد، توجه برگرداني، گفتگو با خود و فعاليت رفتاري همبستگي مثبت و معنادار و با مؤلفه فاجعه انگاري همبستگي منفي وجود داشت (٠/٠٥> p و ٠/٠١> p).
بنابراين پژوهش حاضر در پي پاسخ به اين سوالات پژوهشي است : ١- آيا بين هوش هيجاني با راهبردهاي مقابله با درد رابطه وجود دارد؟ روش تحقيق جامعه آماري پژوهش حاضر بيماراني بودند که از اسفند ٩١ لغايت خرداد ٩٢ در بيمارستان فارابي مشهد تحت عمل جراحي ( داخلي و ارتوپدي) قرار گرفتند به منظور تعيين حجم نمونه در اين پژوهش از روش نمونه گيري در دسترس استفاده شد و بدين ترتيب اندازه نمونه براي پژوهش مورد نظر ٣٠٠ نفر ( مرد و زن ) در نظر گرفته شد.
بحث و نتيجه گيري بر اساس يافته هاي اين تحقيق بين متغيرهاي ناديده انگاشتن درد، دعا و اميدواري، توجه برگرداني، تفسير مجدد درد، فاجعه انگاري، گفتگو با خود و فعاليت رفتاري با هوش هيجاني همبستگي معنادار وجود دارد (٠/٠٥> p و ٠/٠١ >p).
Improve the health of students through teaching emotional intelligence: (unpublished MA Thesis ), University of Alzahra.
Normalization and search of factorial structure of emotional intelligence questionnaire of Bar-on student of Tehran Universities: (unpublished Phd Thesis ), AllamehTabatabai.