چکیده:
این مقاله به بررسی تأثیر آموزش همیاری بر تفکر انتقادی زبانآموزان انگلیسی پرداخته و پژوهشهایی که در این زمینه در سایر کشورها انجام شده را مطرح کرده است.این فرضیه مطرح شده است که آموزش همیاری باعث افزایش میزان تفکر انتقادی زبانآموزان و همچنین افزایش تفکر انتقادی،موجب بالا رفتن مهارت نوشتاری آنان میشود.
این پژوهش در دو مرحله انجام شد و جمعیت آماری شامل 98 نفر در مرحلهی اول(52 نفر گروه آزمایش و 46 نفر گروه کنترل)و 93 نفر در مرحلهی دوم(58 نفر گروه آزمایش و 35 نفر گروه کنترل)بود.
در این تحقیق،دانشآموزان در دو سطح متفاوت(متوسط در مرحلهی اول و ابتدایی در مرحلهی دوم)،20 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند.ابزار پژوهش نیز عبارت بودند از:
الف)پرسشنامهی تفکر انتقادی هانی (CTQ)
ب)آزمون همگنی نلسون برای دو سطح متوسط و مبتدی
ج)آزمون نوشتاری تعیین سطح نگارش
در پایان این پژوهش،تفاوت معنیداری در تفکر انتقادی زبانآموزان در دو سطح مبتدی و متوسط مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله به بررسی تأثیر آموزش همیاری بر تفکر انتقادی زبانآموزان انگلیسی پرداخته و پژوهشهایی که در این زمینه در سایر کشورها
این فرضیه مطرح شده است که آموزش همیاری باعث افزایش میزان تفکر انتقادی زبانآموزان و همچنین
این پژوهش در دو مرحله انجام شد و جمعیت آماری شامل 98 نفر در مرحلهی اول(52 نفر گروه آزمایش و 46 نفر گروه کنترل)و 93 نفر در مرحلهی دوم(58 نفر گروه آزمایش و 35 نفر گروه کنترل)بود.
در این تحقیق،دانشآموزان در دو سطح متفاوت(متوسط در مرحلهی اول و ابتدایی در مرحلهی دوم)،20 جلسه تحت آموزش قرار
در پایان این پژوهش،تفاوت معنیداری در تفکر انتقادی زبانآموزان در دو سطح مبتدی و متوسط مشاهده شد.
مهمی دارند و همچنین بر نقش تفکر نیز تأکید بسیاری شده است.
زبان خارجی به این روش و تأثیر روش همیاری بر تفکر انتقادی
هدف از این پژوهش،اولا مطالعهی تأثیر روش همیاری بر تفکر انتقادی،و ثانیا تأثیر تفکر انتقادی بر مهارت نوشتاری زبانآموزان
آزمون نوشتاری:برای سنجش میزان تأثیر تفکر انتقادی بر مهارت
برای بررسی فرضیهی اول تحقیق و تأثیر روش همیاری بر
مرحله اول:آزمون تی7که برای مقایسهی میزان تأثیر روش همیاری بر تفکر انتقادی مورد استفاده قرار گرفت،نشان داد که تفاوت
بود،نشان داد که نمرات آنها در پرسشنامهی تفکر انتقادی پس از
از تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد که نشان داد تفکر انتقادی بر
نمرات نگارش زبانآموزان تأثیر نداشته است.
گروه دوم:افرادی که نمرات آنها از آزمون اول(پیشآزمون)به
داد که نمرات نگارش زبانآموزان با نمرات تفکر انتقادی ارتباط مستقیم
رشد نوآموز(برای دانشآموزان پایههای دوم و سوم دورهی ابتدایی)"