چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی مسئولیت و نقش دولت اسلامی در حوزهی فرهنگ از منظر آموزههای حکمرانی و سازههای مفهومی همانند آن(سیاستگذاری، مهندسی، مدیریت) است. مسالهی تحقیق، شناسایی نقش بایسته یا اولویتدار برای نظام اسلامی در قبال فرهنگ و سوال تحقیق از چگونگی ادارهی امور عمومی در حوزهی فرهنگ است. روش تحقیق، تحلیل محتوای بیانات امام خمینی(ره) در کتاب صحیفه میباشد. ایشان در مقام فقیه، دغدغهدار و پرچمدار حراست از حوزهی فرهنگی اسلامی، رهبری انقلاب فرهنگ ایران و بنیانگذار جمهوری اسلامی، محوریترین مرجع برای چنین تحقیقی میباشند.
بررسی 335 متن استخراج 68 کد غیرتکراری و مقولهبندی آنها در 8محور نشان میدهد نظام اسلامی بسته به بسط ید و مبتنی بر نظریهی ولایت مطلقهی فقیه بهعنوان زمینهی اصلی طرح و اجرای هرگونه نظریهی حکومتی و مدیریتی در جغرافیای ایران، نخست نسبت به حوزهی فرهنگ و ورود به آن برای هدایت و راهبری، مسئول و مکلف و مجبور است و دوم این تکلیف را در موقعیتهای گوناگون به اقتضای قدرتی که دارد و وضعیتی که حوزه ی فرهنگ دارد بایستی یا میتواند به شکل سیاستگذاری، مهندسی، مدیریتی یا حکمرانی انجام دهد که مستلزم فرانقشی نظام اسلامی در حوزهی فرهنگ است.
خلاصه ماشینی:
بررسی ٣٣٥ متن استخراج ٦٨ کد غیرتکراری و مقولهبندی آنها در ٨محور نشان میدهد نظام اسلمی بسته به بسط ید و مبتنی بر نظریهی ولیت مطلقهی فقیه بهعنوان زمینهی اصلی طرح و اجرای هرگونه نظریهی حکومتی و مدیریتی در جغرافیای ایران، نخست نسبت به حوزهی فرهنگ و ورود به آن برای هدایت و راهبری، مسئول و مکلف و مجبور است و دوم این تکلیف را در موقعیتهای گوناگون به اقتضای قدرتی که دارد و وضعیتی که حوزه ی فرهنگ دارد بایستی یا میتواند به شکل سیاستگذاری، مهندسی، مدیریتی یا حکمرانی انجام دهد که مستلزم فرانقشی نظام اسلمی در حوزهی فرهنگ است.
تـا این بخش ظـاهرا نمی توان تمـایزی میـان این اصـــــطلح و اصــــطلح غـالـب در حوزهی سـیاسـی و مدیریت برای ادارهی امور زندگی اجتماعی که عمدتا ناظر بر حکومت)Government( اسـت در نظر گرفت و البته از همین جا اختلطها و خلطبحثهایی بین حکمرانی و حکومتداری صورت میگیرد امـا در حـالیکـه حکومـت در پی توزیع قـدرت اســـــت حکمرانی در پی طراحی فرآینـدهـایی برای تزکیـه ی قدرت و مهار بیشـتر و بهتر آن می باشـد.
البتـه بـا توجـه بـه ســـــاحـت بـههمپیوســــتـه و همافزای انـدیشـــــه و عمـل امـام خمینی )ره( که دســـتکم به اســـتناد رویت و شـــهرت، نیازمند اثبات نبوده یا امکان پیش فرضگیری دارد برای گـذار بـه بحـث و دســــتیـابی بـه نتـایجی از این کـاوش، توجـه اجمـالی و اجمـاعی محـدود بر چنـد نکتـه بایسته می نماید: یکی اینکـه فهم حکمرانی و از جملـه حکمرانی فرهنگی در انـدیشـــــههـای امـام)ره( بـدون توجـه بـه برخی اصــــول و مبانی ، خصــــوصــــا مبانی حکومتی ایشــــان ممکن نیســــت چرا که حکمرانی در پیوند با حوزهی سـیاسـت و سـپهر قدرت بهعنوان بخش عمده و جریان اصـلی ادارهی امور عمومی نظامهای ملی کنونی می باشد.