چکیده:
پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته دوره آموزش معلمی با روش کیفی و از نوع روایت پژوهی است و شامل انگیزهها در ورود به حرفه معلمی، تجارب زیسته دوران تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، باورها و چالشهای موجود در این حرفه و برنامههای پیشرو میباشد. روش جمع آوری اطلاعات بر اساس تجارب زیسته است. سپس تحلیل دادهها کدگذاری با سه روش مفهومی، محوری و انتخابی انجام شد. یافتههای نهایی شامل کارکرد صمیمت، تفکر و مسئولیتپذیری است که در حوزه مقولههای شخصی قرار میگیرند. مقولههای آموزشی شامل برنامه آموزشی، درسی و خدمات رفاهی مناسب محیط آموزش میشود که در روند یاددهی یادگیری دانش آموزان مشاهده میشود. نظر به یافتههای حاصل از پژوهش، پیشنهاداتی شامل یادگیری مادامالعمر معلمان از طریق شرکت در دورهها و کارگاههای مورد نیاز، تشکیل گروههای از معلمان جهت بررسی چالشها، بررسی شرایط روانی و وضعیت خانوادگی دانشآموزان و معلمان و جذب دانشجویان و اساتید با توانمندیهای عاطفی بیشتر در دانشگاه فرهنگیان ارئه میگردد.
خلاصه ماشینی:
از آن جا که فرآيند تدريس شامل سه عنصر محتوا، فعاليت و منابع و امکانات است (شعباني ، ١٣٩٤) و بخش قابل توجهي از محتوا به صورت مدون درون کتب درسي قرار داده شده ؛ انتخاب روش هاي مناسب آموزشي مي تواند گامي مهم در جهت ارائه محتواي تکميلي ، تنظيم فعاليت هاي فرآيند ياددهي يادگيري و تامين به موقع منابع و امکانات کافي و توجه به امکانات موجود بردارد.
آنچه امروز ذهنم در جهت انجام درست مسئوليت خطير معلمي درگير کرده و انگيزه يادگيري در مسير حرفه اي شدن است ؛ آنست که چگونه با ترکيب صميمت و انظباط دانش آموزاني را تربيت کنم که در آينده زندگي فردي و اجتماعي، با قدرت تحليل و تفکر خويش و نه بر اساس جو حاکم بر جامعه به درستي انتخاب کنند، بتوانند در مواجه با انبوهي از داده هاي گوناگون سره را از ناسره و منابع معتبر را از نامعتبر تشخيص دهند و در برخورد با آن ها مسئولانه براي رسيدن به اهداف خود تلاش کنند.
در اين خصوص مسعود اسلامي کليجي و همکاران (١٣٩٨) در چهارمين کنفرانس ملي رويکردهاي نوين در آموزش و پژوهش مقاله اي را با عنوان "بررسي تجربه زيسته دانشجو معلمان در خصوص انطباق کارورزي انجام شده در دانشگاه فرهنگيان با واقعيت هاي مدرسه اي" ارائه داده اند.
تعيين اهداف کلي درس و بهره گيري از يک طرح درس مناسب ، جهت تدريس و ايجاد موقعيت هاي متنوع يادگيري، همچنين توجه به شرايط گوناگون و ويژگيهاي فردي دانش آموزان از نظر سبک هاي يادگيري و حالات عاطفي و رواني آن ها حائز اهميت است .