چکیده:
در عصر حاضر، توریسم از بزرگترین صنایع دنیا و وابسته به بخش عمدهای از اقتصاد جهانی است؛ گردشگری از نظر اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و محیطی با زندگی انسانها و دولتها آمیخته شده است. هدف از این پژوهش، بررسی عملکرد مدیریتی مجتمعهای گردشگری و ارایه پیشنهاد راهبردی با تاکید بر مولفههای اجتماعی – فرهنگی در مجتمع گردشگری کرمانشاه است. این مقاله با بررسی عملکرد مدیریتی در چهار مجتمع گردشگری، رخش، نسار، نودشه و سفید برگ استان کرمانشاه در پی پاسخ به این سوال است که مولفههای اجتماعی – فرهنگی چه تاثیری در عملکرد مدیریتی مجتمعهای گردشگری مذکور دارند؟ و چگونه میتوان با تمرکز بر این مولفهها مدیریت موفق و مناسبی را برای مجتمع گردشگری جهاددانشگاهی کرمانشاه ارایه داد؟ این پژوهش با استفاده از پیمایش میدانی و ابزار پرسشنامه با ارایه به مدیران گردشگری کرمانشاه به تعداد 152 نفر انجام شد. نتایج نشان داد که مولفههای احیاء هویت فرهنگی و احساس غرور ملی، ارتقای فرهنگ پذیرش و نگهداشت گردشگر به ترتیب دارای رتبه اول، دوم و سوم در میان تمامی مولفههای شناسایی شده موثر بر عملکرد مدیریتی مجتمعهای گردشگری هستند. بر همین اساس تاکید بر هویت فرهنگی و آموزشهای لازم به مدیران مجتمعها برای ایجاد فرهنگ پذیرش گردشگر تاثیر بسزای در جذب گردشگران به مجتمعهای گردشگری استان دارد
Today, tourism is one of the largest industries in the world and depends on a major part of the global economy; Tourism is economically, socio-culturally and environmentally integrated with the lives of people and governments. The purpose of this study is to investigate the managerial performance of tourism complexes and present a strategic proposal with emphasis on socio-cultural components in Kermanshah tourism complex. This article answers the question about what effect do socio-cultural components have on the managerial performance of these tourism complexes by investigates the managerial performance in four tourism complexes, Rakhsh, Nesar, Nodsheh and Sefid Barg in Kermanshah province. And how can provide successful and appropriate management for the Kermanshah tourism complex of ACECR by focusing on these components. This research was conducted using field survey and questionnaire tools presented to 152 people in Kermanshah tourism managers. The results showed that the components of reviving cultural identity and sense of national pride, promoting the culture of tourist reception and retention are ranked first, second and third respectively, among all the identified components affecting the managerial performance of tourism complexes. Accordingly, the emphasis on cultural identity and the necessary training to the managers of the complexes to create a culture of tourist reception has a significant impact on attracting tourists to the tourism complexes of the province.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که مولفه هاي احياء هويت فرهنگي و احساس غرور ملي ، ارتقاي فرهنگ پذيرش و نگهداشت گردشگر به ترتيب داراي رتبه اول ، دوم و سوم در ميان تمامي مولفه هاي شناسايي شده مؤثر بر عملکرد مديريتي مجتمع هاي گردشگري هستند.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١: مدل مفهومي پژوهش بر اساس آنچه گفته شد فرضه هاي زير براي تحقيق ارائه شده است : عوامل اجتماعي و فرهنگي مؤثر بر عملکرد مديريت مجتمع هاي گردشگري تأثيرگذار است .
جدول ١٠: نتايج آزمون تاثير مولفه هاي فرهنگي بر بهبود عملکرد مجتمع هاي گردشگري (به تصویر صفحه رجوع شود) همچنين نتايج آزمون رتبه بندي فريدمن نشان داد که مولفه هاي احياء هويت فرهنگي و احساس غرور ملـي، ارتقـاي فرهنـگ پـذيرش و نگهداشت گردشگر به ترتيب داراي رتبه اول ، دوم و سوم در ميان تمامي مولفه هاي شناسايي شده مؤثر بر عملکرد مديريتي مجتمع هـاي گردشگري ميباشند.
مولفه هاي اعتماد به نفس مديريت ، توانمندسازي جامعه و شخصيت افراد به ترتيب داراي رتبه اول ، دوم و سوم در ميان تمامي مولفه هاي اجتماعي شناسايي شده مؤثر بر عملکرد مديريتي مجتمع هاي گردشگري ميباشند.
در راستاي نتايج اين مقاله پيشنهادات زير ارائه ميشود: ١) از آنجا که هويت فرهنگي و احساس غرور ملي مهم ترين مؤلفه مؤثر بر عملکرد مديريتي مجتمع هاي گردشگري است ، بايد مديريت گردشگري هويت فرهنگي شهر کرمانشاه براي گردشگران توسط تبليغات در شبکه هاي مجازي و يا به طرق ديگر را شناسايي و نقش خود را به خوبي در اين زمينه ايفا نمايد.