چکیده:
فلسفه برای کودکان بر آن است که بگوید بزرگسالان و کودکان باید از طریق تفکر و گفتمان به سطح دیگری از شناخت برسند. هدف پژوهش حاضر بررسی فلسفه برای کودکان بوده است. روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای (اسنادی) و روش تجزیه وتحلیل نیز به صورت توصیفی- تحلیلی می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که کودکان می بایستی علاوه بر کسب توانایی برای داوری های اخلاقی قابل دفاع، از احساسات خود و دیگران و نیز نقشی که احساسات در پذیرش و یا انکار عقیده ای خاص دارد آگاه باشند. آن ها نیاز دارند که بدانند با احساسات چه می شود کرد و چگونه از طریق آنها و یا به رغم آنها، می توان چیزهای جدید آموخت. همچنین نشان داد به جای توجه به رویکردهای منفرد در برنامۀ فلسفه برای کودکان، رویکرد بدیلی را تعبیه کرد تا فلسفه به مثابۀ روش، محتوا، ادبیات و فرهنگ به صورت توامان مورد توجه قرار گیرد. در چنین برداشتی می توان مفهوم فلسفه برای کودکان را از یک سو با سایر فعالیت مربوط به آموزش تفکر متمایز کرد و از سوی دیگر به برنامۀ فلسفه برای کودکان غنا بخشید.
خلاصه ماشینی:
آموزش از راه تفکر منطقي، پديدة تازه اي نيست و توجه به مهارت هاي فکري سال ها مطرح بوده است ، اما طرح و برنامۀ معروف به فلسفه براي کودکان قدمت چنداني ندارد.
ديگران نيز مانند ويردو اينگونه استدلال کرده اند که در ميان تفاوت هاي فرهنگي، خصوصيات عام فرهنگي نيز وجود دارند که امکان انتقال و ارتباط تفکر را فراهم ميسازند بر اين اساس انديشه يک محصول فرهنگي است ، همان طور که عقل ، منطق ، و زبان را يک محصول فرهنگي ميدانيم ، فلسفه در فلسفه براي کودکان چه به مثابۀ روش ديده شود و چه به مثابۀ محتوا، فرهنگ بنيان است .
برنامه فلسفه براي کودکان اکنون در بيش از ١٢٠ کشور جهان در حال اجراست و توجه بسياري از متفکران ، محققان و مربيان تعليم وتربيت را در سال هاي اخير به خود معطوف کرده است (فتحي و همکاران ، ١٣٩٦).
ليپمن مدعي است برنامۀ فلسفه براي کودکان و نوجوانان با ايجاد حلقۀ کندوکاو در کلاس درس قصد دارد به کودکان کمک کند تا هر آنچه قرار است در صحنۀ اجتماع انجام دهند، در اين حلقه بياموزند و تمرين کنند (طباطبايي و موسوي، ١٣٩٠).
اين کتاب ها پيشنهادهايي را درباره اينکه چگونه ميتوان يک درس فلسفي را عرضه کرد بدست ميدهند؛ و شامل اصول اساسي است ، که معلم براي هدايت يک بحث فلسفي در کلاس درس بايد آن ها را بياموزد؛ و به آن ها کمک ميکند که چگونه طرح هاي بحث و تمرين هاي موجود در منابع ارائه شده براي کلاس فلسفه را مورد استفاده قرار دهند.