چکیده:
از جمله فعّالیتهای لازم و موثّر برای مدیر یک پایگاه، داشتن سازوکار و برنامه منظم، برای ارزیابی آن وبگاه است. با توجّه به گسترش روزافزون پایگاههای اینترنتی، رویکردهای متفاوتی به ارزیابی وبگاهها وجود داشته که همین مسئله، زمینهساز ایجاد استانداردها و روشهای متنوّع ارزیابی شده است. در این نوشته، با بررسی منابع موجود، رویکردهای متداول در ارزیابی پایگاهها معرّفی شده و برخی از روشها و مفاهیم اساسی مرتبط با آن، توضیح داده شده است.
خلاصه ماشینی:
این قوانین عبارتاند از: ـ ذکر کلمات کلیدی با فراوانی مناسب در متن صفحه؛ ـ استفاده از متاتگهای هدر؛ ـ توزیع کلمات کلیدی با چگالی مناسب (نه کم و نه زیاد) در صفحه؛ ـ انتخاب کلمات کلیدی متناسب با توصیف مخاطبان از خواستههایشان و نزدیک به ادبیات جستاری ایشان؛ ـ ارتباط وثیق محتوایی هر صفحه با کلمات کلیدی انتخابشده برای آن صفحه؛ ـ پرهیز از استفاده از کلمات کلیدی بدون هدف مشخّص و بدون ارتباط با متن و روند ارائه محتوا در صفحه؛ ـ استفاده کلمات کلیدی در URL صفحه، تگ H1 (عنوان صفحه)، متاتگ Description در هدر صفحه و تگ Alt عکسهای صفحه؛ ـ استفاده از کلمات کلیدی در جملات ابتدایی متن (یکسوم ابتدایی)؛ ـ قرارگرفتن کلمات کلیدی در لینکهای داخلی و خارجی داخل صفحه؛ ـ عدم استفاده از عبارتهای مترادف و مشابه بهصورت اسپم؛ ـ بیشتر بودن شانس کسب کلیک در کلمات کلیدی بلند، از کلمات کلیدی کوتاه؛ ـ کلماتِ کلیدی مهمتر و پُرمخاطبتر باید به صفحات و بخشهای مهم پایگاه اختصاص یابد.
برخی از این متاتگها، بیشتر مورد استفاده موتورهای جستوجو هستند و در ارزیابی سئوی پایگاه مورد بررسی قرار میگیرند؛ مثلاً متاتگ عنوان صفحه (Title) و متاتگ توضیحات (Description)، مهمترین تگها در سئوی پایگاهها هستند.
اگرچه این متاتگها بهصورت مستقیم با سئوی پایگاه ارتباطی ندارد، اما خالی گذاشتن آنها ممکن است سبب نمایش نامناسب محتوا توسط مرورگر شده، روی تجربه کاربری کاربر تأثیر منفی بگذارد؛ به عنوان مثال، متاتگ Viewport، برای تنظیمات چگونگی نمایش صفحات سایت در دستگاهها (موبایل یا کامپیوتر) و سایزهای مختلف صفحه نمایش استفاده میشود.