چکیده:
همجوشی شناختی زمانی اتفاق می افتد که شخص در بافت فکری خود گرفتار شود. همجوشی شناختی از متغیرهای جدید در روانشناسی است. خودکارآمدی سازه اصلی تئوری اجتماعی و شناختی بندورا است و به برداشت افراد از توانایی های خود برای انجام کار و فعالیت اشاره دارد هدف این تحقیق بررسی نقش و همجوشی شناختی والدین در خودکارآمدی فرزندان است مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع زمینه ای یا مبنایی است نمونه گیری به روش هدفمند بود. جامعه ی مطالعه والدین و دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه در سال 97 بود. نتایج تحقیق نشان داد همجوشی شناختی والدین موجب صورت سهل انگاری در امور درسی، مشکلات بین فردی، ارتباط متقابل مختل موجب عدم خودباوری در فرزندان شده است.
Cognitive fusion occurs when a person becomes entangled in their own intellectual context. Cognitive fusion is one of the new variables in psychology. Self-efficacy is the main structure of Bandura social and cognitive theory and refers to people's perceptions of their abilities to do work and activities. The purpose of this study is to investigate the role and cognitive fusion of parents in children's self-efficacy. Sampling was purposeful. The study population was parents and students of the second year of high school in 1997. The results showed that cognitive fusion of parents caused negligence in academic affairs, interpersonal problems, disrupted interaction caused lack of self-confidence in children.
خلاصه ماشینی:
خودکارآمدي سازه اصلي تئوري اجتماعي و شناختي بنـدورا اسـت و بـه برداشـت افـراد از توانايي هاي خود براي انجام کار و فعاليت اشاره دارد هدف اين تحقيق بررسي نقش و همجوشـي شـناختي والـدين در خودکارآمدي فرزندان است مطالعه حاضر يک مطالعه کيفي و از نوع زمينه اي يا مبنـايي اسـت نمونـه گيـري بـه روش هدفمند بود.
1 Hayes & Lillis 2 Masuda 3 Hayes 4 Sackett 5 Twohig 6 Barrera خودکارآمدي ١ به معناي ادراک افراد از توانايي تغيير رفتار، سطح انگيختگي، الگوهاي فکري و واکنش هاي احساسي است .
خودکارآمدي سازه اصلي تئوري اجتماعي و شناختي بندورا است و به برداشت افراد از توانايي هاي خود براي انجام کار و فعاليت اشاره دارد (بندورا٢، ١٩٩٩).
خودکارآمدي يعني باورهاي شخص درباره قابليت هايش 1 Self-efficacy 2 Bandura 3 Carroll 4 Eklund, Loeb, Hansen, Andersson-Wallin براي مديريت موقعيت هايي که در آينده پيش بيني خواهند شد (بندورا، ١٩٩٧).
بنابراين ارائه خدمات روانشناختي به هنگام براي ارتقاء سلامتي خانواده ها به ويژه فرزندان آن ها مي تواند نقش موثري در تحکيم نظام ارزشي و باورهاي خودکارآمدي فرزندان داشته باشد پس بنابراين اين تحقيق به دنبال بررسي نقش شبکه هاي اجتماعي مجازي و همجوشي شناختي والدين در هيجانات تحصيلي و خودکارآمدي فرزندان مي باشد.
روش مطالعه حاضر يک مطالعه کيفي و از نوع زمينه اي ١ يا مبنايي است که به بررسي نقش همجوشي شناختي والدين در خودکارآمدي فرزندان پرداخت .
خودکارآمدي سازه اصلي تئوري اجتماعي و شناختي بندورا است و به برداشت افراد از توانايي هاي خود براي انجام کار و فعاليت اشاره دارد (بندورا٤، ١٩٩٩).