چکیده:
سرکوبی شیعیان که از دورة ایوبیان معمول شد، توسط مملوکان نیز تداوم یافت و در این میان، ممالیک بحری به گونه ای هدفمند، در سالهای 682- 705ق به مناطق جُرد، جُبَیل و کَسروان یورشها بردند؛ پرسش اصلی مقاله این است که، زمینه ها، علل و پیامدهای حملات بدین مناطق و نیز واکنش شیعیان چه بود؟ یافته های پژوهش نشان می دهد آنان با استفاده از فتواهایِ ابن تیمیّه و با هدفِ تادیب شیعیانِ جُرد، جُبَیل و کَسروان و نیز سیادتِ مذهبی اهل سنّت، بدین کار دست یازیدند و پیامد آن، کشتار وسیع شیعیان، ویرانی مناطق مذکور و اقطاعِ نظامیِ آنها به طوایف سنی برای تعقیب شیعیان بود که ناامنی و نیز مهاجرت شیعیان را در پی داشت و باعث شد آنان ناگزیر برای بقا، تقیّه را پیشه ساخته، به تسنّن تظاهر کنند. با این همه، این امر از منازعات مذهبی میان موافقان و مخالفانِ ابن تیمیّه برای فشار حداکثریِ حکومت بر شیعیان نکاست و از این رو، سلطان مملوکی ابن تیمیّه را از ورود به مسایل تفرقه برانگیز مذهبی منع و از شیخ الشیوخی اهل تسنّن عزل کرد.
The suppression of Shiites, which became common since the Ayyubid period, was continued by the Mamluks. And in the meantime, the Bahri Mamluk sultans made targeted raids in the years 682-705 AH to the Shiite areas of Jurd, Jubail and Kaservan. The main question of the article is, what were the grounds, causes and consequences of the attacks in these areas and also the reaction of the Shiites? The findings of the research show that they achieved this by using Ibn Taymiyyah's fatwas and with the aim of disciplining the Shiites of Jurd, Jubail, and Kaservan, as well as religious sovereignty, and the result of this was the mass slaughter of Shiites, the destruction of the mentioned Shiite areas, and their military subjugation to clans of Sunni was to persecute the Shiites which resulted in insecurity as well as the migration of Shiites and caused them to pretend to be Sunnah by making taqiyyah their profession for survival. However, this did not stop the religious conflicts between supporters and opponents of Ibn Taymiyyah for the maximum pressure of the government on the Shiites. And therefore, the Mamluk sultan forbade Ibn Taymiyyah from entering into divisive religious issues and dismissed him from Sheikh Al-Shiyukhi Ahl al-Sunni.