چکیده:
این مقاله به بررسی سبک زندگی سازمانی با رویکرد شناسایی مؤلفههای سازمان معنویتگرا در دانشگاههای خراسان شمالی میپردازد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب نوع داده، کیفی بود. جامعه آماری پژوهش متخصصان و اساتید علوم تربیتی، مدیریت و الهیات بودند که به روش نمونهگیری هدفمند و براساس معیار اشباع نظری، انتخاب شدند. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش با رویکرد نظریه داده بنیاد نشان داد که سبک زندگی سازمانی با رویکرد شناسایی مؤلفههای سازمان معنویتگرا در دانشگاه، در بعد فردی (شامل مؤلفههای اصول اخلاقی، اصول اعتقادی، ویژگی رفتاری و شخصیتی کارکنان)، در بعد سازمانی (شامل مؤلفه های فرهنگ سازمانی، امنیت شغلی، عدالتمحوری)، در بعد مدیریتی (شامل مؤلفههای اخلاقمداری، تفویض اختیار)، در بعد گروهی (شامل مؤلفههای هدف مشترک، اخلاق اجتماعی) و در بعد محیطی (شامل مؤلفههای سیاست و اقتصاد) می باشند. محوریت قرار دادن معنویت در دانشگاه زمینه انسجام بیشترکارکنان و پاسخگویی اثربخش آنان به الزامات محیط سازمانی و ظهور جامعه ای سالم را فراهم میکند.
This article examines the organizational lifestyle with the approach of identifying the components of the spiritualist organization in the universities of North Khorasan. The research method was applied in terms of purpose and qualitative in terms of data type. The statistical population of the study was specialists and professors of educational sciences, management and theology who were selected by purposive sampling method based on theoretical saturation criteria. The results of the research findings with the Grand theory approach showed that the organizational lifestyle with the approach of identifying the components of the spiritualist organization in the university, in the individual dimension (including the components of ethical principles, beliefs, behavioral characteristics and personality of employees) , In the organizational dimension (including the components of organizational culture, job security, justice-oriented), in the managerial dimension (including the components of ethics, delegation), in the group dimension (including the components of the common goal, social ethics) and in the environmental dimension (including components of politics and economics). The centrality of spirituality in the university provides the basis for greater cohesion of employees and their effective response to the requirements of the organizational environment and the emergence of a healthy society.
خلاصه ماشینی:
شوکلا و سینگ 2 (2018) در پژوهش «معنویت در محل کار: ابعادی جدید در درک رفتارکارکنان» نشان دادند که میل به پیوند ارزشهای زندگی شخصی با زندگی حرفهای و کار، هدفگذاری در محیط کار، اعتماد و احترام به همنوعان همگی به تمرکز معنویت در سازمان کمک میکن > پرمو و آندره (2010) در تحقیق«ابزارهای تحلیل سبک زندگی سازمان در مطالعه موردی سازمان خدمات آموزشی و بهداشتی در بریتانیا» چهار متغیر هویت سازمانی، ایدهآل سازمانی، دیدگاههای محیطی و اعتقادهای اخلاقی را به عنوان سازههای سبک زندگی سازمانی پیشنهاد دا > منصوری لطفعلی (1399) در تحقیق «شناسایی عوامل موثر بر معنویت سازمانی در دانشگاههای علمی کاربردی استان تهران» مدعی است دو دسته عوامل سازمانی (ایمان، ارتباط و خودتعالی) و عوامل فردی (همدردی، سازگاری ارزش ها ، کار معنادار و نگرش مثبت) عوامل اثرگذار بر معنویت سازمانی هس > قاسمیزاد (1398) در پژوهش «ارائه چهارچوبی جهت سنجش معنویت محیط کار در آموزش عالی» نشان داد که چهارچوب بهدستآمده شامل ابعاد فردی (تعاملات پرهیزگارانه، معناجویی، اخلاق کاری)، میانفردی (بردباری، عزت نفس، منزلت اجتماعی، تعامل با زیردستان، خدمترسانی) و فرافردی (اطاعت از مافوق، شایستهسالاری، تعهد شغلی) ا > نقوی (1396) در پژوهش «شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی» نشان داد که فضائل، فضای معنوی، محتوا، ساختار، رهبری، فرهنگ، ایمان و انگیزش به عنوان عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی به شمار میر > با مطالعهٔ تحقیقات مشاهده گردید که مطالعات بسیار محدودی در رابطه با سازمان معنویتگرا در ایران و خارج انجام شده است.