چکیده:
«محیط شهری» فضایی است مادی، با ابعاد اجتماعی و روانشناختی بهمنظور جریانیافتن زندگی روزمره و بستری برای تجارب متنوع. درعینحال، فضای عمومی به ما این امکان را میدهد که حضور مردم، تجربه و درک شود و شناخت دیدگاهها را فراهم میکند. بررسی ترجیحات استفادهکنندگان از فضاهای شهری رویکردی درجهت دستیابی به تجارب شهری جمعی است؛ درحالیکه مسئلۀ پیشِرو در جهان مدرن، جایگزینشدن تجربیات جمعی با تجربیات آنی در فضای شهری و بیتوجهی به ترجیحات محیطی استفادهکنندگان فضایی است.هدف از این پژوهش، خوانش ترجیحات استفادهکنندگان فضاهای تجاری شهر اصفهان است و درپی پاسخگویی به این هدف، مقایسهای تطبیقی بین ترجیحات استفادهکنندگان از فضاهای تجاری سنّتی و فضاهای تجاری نوظهور برمبنای نظریۀ تکاملی انجام گرفتهاست. روش این پژوهش در تبیین و تکمیل شاخصهای بررسیِ تجربه و ترجیحات استفادهکنندگان، روش کِیفی بوده و رویکرد پدیدارشناسی تفسیری مدنظر است و با استفاده از تکنیک افتراق معنایی در پنج فضای شهری هممقیاس (شهری-فراشهری) اصفهان با کارکرد تجاری (میدان نقش جهان، میدان امام علی، مجموعۀ سیتیسنتر، ارگ جهاننما، مجتمع پارک) ارزیابی شدهاست.در این پژوهش، سه بُعد اساسیِ تجربه در مدل ترجیحات مکان (بُعد منظر عینی، بُعد منظر ذهنی و بُعد منظر ارزیابانه) در نظر گرفته شدهاست که درنهایت میتوان نتایج حاصل از بررسی شاخصهای سهگانۀ ترجیحات شهروندان را در ابعاد تجربۀ مکان موردسنجش قرار داده و بر این مبنا فضاهای شهری را در یک مقایسۀ تطبیقی بررسی کرد. جمعبندی صورتگرفته از یافتهها و مقایسۀ شاخصها در هر فضا و در مقایسه با سایر فضاها نشان میدهد که از میان ابعاد مطرحشده، شاخصهای مطرح در بُعد ارزیابانۀ فضا (ازجمله شاخص امنیت) منجر به ترجیح فضا میشود؛ هرچند شاخصهای منظر ذهنی (ازجمله شاخص خوانایی) و شاخص منظر عینی (ازجمله شاخص وجود عناصر طبیعی و سبز) نیز لازمۀ ترجیح یک فضای شهری است.
The urban environment is a physical space with social and psychological dimensions for the aim of finding daily life and the basis for diverse experiences. Meanwhile, the public spaces provide us the possibility to comprehend and experience the presence of people and lead us to identify the viewpoints. The analysis of the users’ preferences of the urban spaces is an approach to achieve the urban experiences. The aim of this study was to find out the preferences of the users of the commercial spaces of the city of Esfahan. Following the response to this aim, an adaptive comparison was done between the preference of the users of the traditional commercial spaces and the newly built commercial spaces based the evolutionary theory. This evolutionary perspective of the users’ preferences is influenced by the environmental qualities, and the preferred space is to some extent equivalent to the subjective evaluating image of the environment in the most prominent level of the location experience. The methodology of this study, as a qualitative method, includes expressing and completing the indicators of experiencing and preferences assessment of the users. Moreover, the phenomenological approach is the considered interpretation and using the semantic differentiation technique has been evaluated in five urban spaces (urban – extramural) with similar scale to Esfahan with the commercial uses (Naghsh-e Jahan Sq., Imam Ali Sq., City Center Complex, Jahan Nama Building, Park Complex).In this study, the three main dimensions of experience are considered in the location preference model (i.e. the objective perspective, the subjective perspective, and the evaluation perspective), and the obtained results from investigating the triple indices of the citizens’ preferences can ultimately be measured in the location experience dimensions, and based on that, the urban spaces can be analyzed in an adaptive comparison. Conclusion from the results and comparing the factors in each space and comparing with other spaces shows that, the considered factors in the space evaluation among the whole regarded dimensions (including the factor of security) lead to space preference, although the subjective perspective factors (including readability factor) and objective perspective factors (such as the factor of natural and green elements) are also essential for the preference of the urban space.