چکیده:
پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری پژوهش، مصاحبه، بررسی اسناد و پرسشنامه میباشد. جهت سنجش مدل، از گردشگرانی که در طول 4 ماه اول سال 98-99 به روستاهای هدف گردشگری و روستاهای دارای پتانسیل گردشگری در منطقه کلیبر، مراجعه نمودهاند به عنوان جامعه آماری انتخاب شده و با سنجش پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ، کل پایایی پرسشنامه و اعتبار پرسشنامه این تحقیق، مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر، برای تحلیلهای چند متغیره از تکنیکهای آماری مربوط به مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. در این پژوهش از نرم افزار SPSS و Amos Graphic به کار گرفته شده تا روابط ساختاری میان متغیرها در مدل مفهومی تحقیق مطالعه جاری مشخص شود. با توجه به نتایج به دست آمده، مشخص شد که بعد فکری و روانی احساس لذت با ضریب 03/0، اثر مثبت و معنیداری بر قصد رفتاری گردشگران شهرستان کلیبر دارد. همچنین، بعد کالبدی و زیست محیطی با ضریب 03/0، دارای اثر مثبت و معنیداری بر قصد رفتاری گردشگران شهرستان کلیبر است. همچنین، بعد فردی و روانی احساس لذت با ضریب 01/1دارای اثر مثبت و معنیداری بر قصد رفتاری گردشگران شهرستان کلیبر بوده و بیشترین ضریب را در بین ابعاد حس لذت به خود اختصاص داده است.
To evaluate the model, tourists who have referred to the destination villages of tourism and villages with tourism potential in the Kaleybar region during the first 4 months of 1998-99 have been selected as the statistical population. By measuring the reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha, the total reliability of the questionnaire and the validity of the questionnaire in this study were examined. In the present study, for multivariate analyzes, have been used statistical techniques related to structural equation modeling. In this research, SPSS software and Amos Graphic version 22 have been used to determine the structural relationships between variables of the current study. According to the results, it was found that the intellectual and psychological dimension of pleasure with a coefficient of 0.03, has a positive and significant effect on the behavioral intention of tourists in the Kaleybar city. Also, the physical and environmental dimension with a coefficient of 0.03, has a positive and significant effect on the behavioral intention of tourists in the Kaleybar city. Also, the individual and psychological dimension of pleasure with a coefficient of 1.01 has a positive and significant effect on the behavioral intention of tourists.