چکیده:
ارائه صحیح آموزشهای موثر و کاربردی در حوزه ماموریتهای مختلف ناجا از طرفی وابسته به فراگیری مهارتهای عملی توسط دانشجویان و از دیگر سو منوط به ارزیابی تدریس و یادگیری مدرسان دانشگاه است؛ از اینرو هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد یاددهی ـ یادگیری مدرسین دروس عملی دانشگاه علوم انتظامی امین (مورد مطالعه دانشجویان دوره 31 مصوب رسته مرزی) میباشد.تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه انجام پژوهش کمی و نحوه گردآوری دادهها در آن توصیفی (پیمایشی) است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی مدرسان دروس عملی به استعداد 159 نفر و دانشجویان به تعداد 500 نفر میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش برای مدرسان تمام شمار و برای دانشجویان از طریق فرمول کوکران 217 نفر و بصورت تصادفی ساده بود که برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی نیز استفاده شد. در بخش توصیفی به ویژگی نمونه آماری و بیان مشخصههای توصیفی متغیرهای پژوهش پرداخته شد و در بخش استنباطی از آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای تشخیص نرمال بودن متغیرها، آزمون t تک نمونهای و t مستقل استفاده شد.یافتهها حاکیست مدرسان دروس عملی به میزان زیادی به تحلیل ویژگیهای دانشجویان، بیان اهداف آموزشی و طرح درس، انتخاب و بکارگیری روشها، رسانهها و مواد آموزشی، مشارکت دهی دانشجویان و به ارزشیابی و بازنگری آموزشی توجه مینمایند.با توجه به نتایج آزمونهای آماری عملکرد مدرسان دروس عملی از نظر خودشان و دانشجویانشان مثبت و قابل قبول ارزیابی شد ولی ارزیابی مدرسان دروس عملی از عملکردشان در یاددهی ـ یادگیری، مطلوبتر از ارزیابی دانشجویان از عملکرد آنان میباشد.
Proper provision of effective and practical training in the field of various missions of NAJA on the one hand depends on the learning of practical skills by students and on the other hand depends on the evaluation of teaching and learning of university teachers; Therefore, the purpose of this study is to evaluate the teaching-learning performance of teachers of practical courses at Amin University of Law Enforcement Sciences (case study of 31 students approved by the border department).The present research is descriptive (survey) in terms of applied purpose, in terms of quantitative research method and data collection method. The statistical population of the present study includes all teachers of practical courses with 159 talented students and 500 students. The sampling method in this study was simple for instructors and 217 for students through Cochran's formula and descriptive and inferential statistical methods were used to analyze the data. In the descriptive part, the characteristics of the statistical sample and the descriptive characteristics of the research variables were discussed. In the inferential part, the Kolmogorov-Smirnov test was used to determine the normality of the variables, one-sample t-test and independent t-test.Findings indicate that instructors of practical courses pay a lot of attention to analyzing students' characteristics, expressing educational goals and lesson plans, selecting and using methods, media and educational materials, student participation, and educational evaluation and review.
خلاصه ماشینی:
از اين رو پژوهش حاضر به دنبال پاسـخ به اين سؤال است که ارزيابي عملکرد ياددهي و يادگيري مدرسين دروس عملي بر اساس مدل اشور١ در دانشـکده علوم و فنون مرزي دانشـگاه علوم انتظامي امين چگونه اسـت ؟ تا از اين طريق اساتيد به بازنگري در شــيوه هاي آموزش و تدريس خود پرداخته و در صــورت تحقق چنين امري، قابليت ها و تواناييهاي منابع انسـاني و دانشـجويان آموزش ديده در اين مرکز آموزشـي بهينه شده و ارتقا خواهد يافت .
______________________________________________________ 1 Tadesse, Manathunga, & Gillies 2 Schwake, Anders, - Steinbüchel, Becker & Raupach 3 Urrutia-Aguilar, Sánchez-Mendiola, Guevara-Guzmán &Martínez-González صـــالح اطويل و الحديثي ١ (٢٠١٢)، در پژوهشـــي با عنوان «ارزيابي روش هاي کيفيت تدريس موجود در دانشـگاه پزشـکي هاولير عراق از ديدگاه پرسـنل آموزشـي دانشـگاه » بيان داشتند که مشکلات بزرگي در روش هاي کيفيت تدريس فعلي اســت ؛ از جمله شــمار زياد دانشــجويان در ســالن هاي کنفرانس (٠/٤٥)، تمرکز بر آموزش استاد محور (٠/٤٥) و کمبود امکانات آموزشي (٠/٢٦/٧)؛ همچنين اولويت بندي ها براي بهبود کيفيـت روش هاي آموزش شـــامل ِ: آموزش درگروه هاي کوچک تر در هر ســـال (٠/٣٤/٦)، بهبود وضـعيت امکانات آموزشي در دانشکده (٠/٣٤/٦) و ارائه برنامه هاي آموزشي مداوم براي پرسنل آموزشي (٠/٢٤/٣) بوده است .
در پژوهش حاضـر محققان به دنبال آن هسـتند که به ارزيابي عملکرد ياددهي - يادگيري مدرسـين دروس ______________________________________________________ 1 Saleh Al-Tawil & Al-Hadith 2 Schechter 3 Massy, Andrea &wilgar عملي در دانشـــگـاه مـذکور پرداختـه و از رهگذر يافته هاي حاصـــل از پژوهش به بهبود و ارتقاء عملکرد تدريس در اين دانشگاه و ارتقاي کيفي آموزش کمک نمايند.