چکیده:
در این مقاله، امکان مکملیت زبان دین تشکیکی و استعارهگرایی در پاسخ به مسئلۀ سخنگفتن از خداوند در فلسفۀ زبان دینی، بهعنوان یک پیشنهاد، مطرح و از آن دفاع شده است. نخست، به یک متناقضنما در بحث سخنگفتن از خداوند، اشاره و سپس تلاش شد آنچه شاید بتوان پاسخ صدرالمتألهین به این متناقضنما نامید، صورتبندی شود. در گام بعدی، به یک نقص تبیینی (ازنظر زبانشناسی فلسفی) در این پاسخ اشاره شد. پیشنهاد مشخص این مقاله این است که میتوان برای رفع این نقص از مطالعات استعارهشناختی معاصر کمک گرفت که بر معرفتبخشی استعارهها تأکید دارند و در پی تبیین چگونگی کشف معنا در کاربست استعاری زباناند. برای این منظور، استعارهگرایی شناختی به روایت پل ریکور صورتبندی شد. سپس استدلال شد نخست، باوجود آنچه ممکن است در آغاز به نظر بیاید، این دو نظر، سازگار و جمعپذیرند. دوم، پیشنهاد میشود در این دو ایده، به دیدۀ دو امر مکمل در پاسخ به مسئلۀ سخنگفتن از خداوند نگریسته شود. در پایان نیز به برخی پیامدهای طرح این پیشنهاد پرداخته شده است.
Extended AbstractIn the present study, the possibility of complementarity of the Tashkiki religious language and the cognitive account of Metaphorism in response to the God-Talk problem in the philosophy of religious language has been proposed and defended as a suggestion. At first, the article starts with addressing two primary and paradoxical responses to the problem, namely, assenting cognitivism on the one hand, and God's transcendence on the other hand. Then, it explains and formulates what might be called the Tashkiki religious language response of Sadr al-Muta'allehin to this paradoxical situation. In Sadra's response, which is based on his modulation of the Being Idea (Tashkik al-wujud), the two basics, ‘univocality’ and ‘plurality and difference’, are simultaneously preserved. Theological and anthropological predications are univocal and common in meaning, but the way these predications are applied to examples is different.In the next step, we point out an explanatory defect (in terms of philosophical linguistics) in this answer. Although Sadra's answer seems ontologically perfect, it does not offer a precise solution to transmitting propositions from a purely epistemological human context to the divine context. However, Sadra himself offered some supernatural solutions in order to immediately understand the facts. However, this solution is not purely epistemological, as not all human beings can do it and therefore do not understand the intended meanings.The specific suggestion of the study for solving the mentioned defect is that by using contemporary metaphorical studies that emphasize the cognitive character of metaphors, steps can be taken to eliminate this defect. To do this, first, cognitive metaphors have been formulated according to Paul Ricoeur. According to Ricoeur's view, metaphors are cognitive. Secondly, contrary to the first perception of metaphors, they are not limited to words; rather, they are creative issues, and new knowledge will be gained through semantic shaking and tension.In the next step, we have argued that, despite what may seem in the wind, these two views are compatible and consistent, and the commonalities of the two views have been stated as two incompatible views can never be complementary. Secondly, it suggests that we can look at complementary views in response to the God-talk problem. Then, we have suggested that in these two ideas (i.e. Ricoeur's view and Sadra's view), one can look at two complementary things in response to the God-Talk problem. Finally, we discuss some of the consequences of this proposal.
خلاصه ماشینی:
نکتهای در باب سازگاری زبان دین تشکیکی و استعارهگرایی هنگامی که از کنار هم قرار دادن استعاره و تشکیک سخن به میان میآید، یک اشکال یا مانع اساسی پیش روی ما قرار میگیرد و آن مخالفت صریح صدرا با مجازیدانستن زبان دین و نقشآفرینی استعاره در معناشناسی محمولهای الهیاتی بالمعنیالاخصِ ایجابی است (بنگرید به: صدرالدین شیرازی، 1363: 83 و نیز ۱۳۸۳، ج1: 330)؛ اما نکته اینجا است که میان استعارهای که صدرا مدنظر دارد و آن تفسیری از استعاره که از آثار مکس بلک (Black) و ریچاردز (Richards) آغاز شده (برای آشنایی با تاریخچۀ تحولات استعارهشناسی، بنگرید به: Ricoeur, 2003) و امروز در آثار کسانی چون ساسکیس ((Soskice، جانسن (Johnson) و لَکاف (Lakoff)، مکفیگ (McFague) و البته ریکور مشاهده میکنیم، فاصله بسیار است (در این زمینه و برای آشنایی اولیه با آرای این فیلسوفان بنگرید به: Stiver, 1996: 112-134)؛ بنابراین، میتوان رخت خود از این تناقض یا مانع اولیه برکشید؛ به این اعتبار که در این مقاله، سخن از همنشینی و مکملیت استعارهای دیگر است؛ استعارهای که مجاز و زینت و آرایه نیست و معرفتبخش یا چنانکه گاه گفته میشود، شناختی (cognitive) است (ما از این پس از چنین استعارههایی که کارکرد یا نقش شناختی دارند و در کشف یا شناخت نقشآفریناند، به استعارۀ شناختی تعبیر خواهیم کرد)؛ ضمن اینکه صدرالمتألهین هم در بندی در شرح اصول کافی، از نکتهای سخن به میان آورده است که بسیار به تلقیهای شناختی از استعاره نزدیک است و میتواند مؤیدی بر امکانپذیری طرح پیشنهاد نگارندگان مقاله باشد: «ما در عرف مشاهده میکنیم که «شیر» و الفاظ دیگری که در ابتدا برای معانی دیگری وضع شدهاند، برای یک انسان به کار میرود و به سبب مناسبت و ارتباطی که میان آن شخص و آن معانی اصلی (این الفاظ) به دلیل وجود ویژگیهای مختلف برقرار است، آن الفاظ برای او استفاده میشود.