چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد دانشگاههای دولتی تکجنسیتی کشور بر اساس سند اسلامی شدن دانشگاهها بود که به صورت نمونه در دانشگاه حضرت معصومه(س) اجرا شد. روش: روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و جامعۀ آماری آن شامل کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه(س) بود. نمونهگیری به شیوۀ در دسترس و تعداد نمونه 140 نفر بود. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس معادلات ساختاری و آزمون تی با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس.22 و اسمارت پی.ال.اس.3 انجام شد. یافتهها: با مطالعۀ سند اسلامی شدن دانشگاهها، ابعاد و مؤلفههای دانشگاه اسلامی در چهار حوزۀ فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهشی- فنّاوری و مدیریتی استخراج شد. یافتههای خاص این پژوهش نشان داد که ابعاد فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهشی- فنّاوری و مدیریتی دانشگاه حضرت معصومه(س) در وضعیت قابل قبولی قرار دارد. نتیجهگیری: همۀ دانشگاهها بر اساس مقیاس استخراجی در این پژوهش میتوانند وضعیت خود را از نظر مؤلفههای دانشگاه اسلامی ارزیابی کنند. در خصوص دانشگاههای تکجنسیتی نیز با توجه اهمیت نقش زنان در توسعۀ جامعه، با تقویت ابعاد فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهشی- فنّاوری و مدیریتی در این دانشگاهها میتوان اثربخشی این مؤسسات را در آموزش عالی کشور افزایش داد.
Objectives: This present study aims to evaluate one of the public unisexual universities' performance based on the document of Islamization of universities at Hazrat-e Masoumeh University. Method: The method of this study was descriptive. The statistical population of the survey included staff, professors, and students of Hazrat-e Masoumeh University. The sampling method was convenient and the number of samples was 140 people. Data analysis was performed based on the structural equations and t-test using SPSS22 and SMART PLS3 software. Results: The characteristics of an Islamic university were extracted from the document of universities' Islamization in four fields: cultural-nurturing, educational, research-technology and management. This study's specific findings showed that the cultural-nurturing, educational, research-technological, and managerial dimensions of Hazrat-e Masoumeh University are in an acceptable situation. Conclusion: Based on the extraction scale in this study, all universities can evaluate their situation regarding these Islamic universities' components. At unisex universities, considering the importance of women's role in society's development, by strengthening the cultural-nurturing, educational, research-technological, and managerial dimensions at these universities, the growth and development of women in the scientific fields of the country are expectable.
خلاصه ماشینی:
در خصوص دانشگاههاي تک جنسيتي نيز با توجه اهميت نقش زنان در توسعۀ جامعه ، با تقويت ابعاد فرهنگي- تربيتي، آموزشي، پژوهشي - فّناوري و مديريتي در اين دانشگاهها ميتوان اثربخشي اين مؤسسات را در آموزش عالي کشور افزايش داد.
موافقان از آنجا که تفکيک جنسيتي به تعديل فضاي فرهنگي- رواني دانشگاه و عدم اختلاط بين دختر و پسر کمک ميکند، آن را يکي از جنبه هاي مهم اسلامي شدن دانشگاهها ميدانند؛ در حالي که مخالفان معتقدند طراحان و حاميان طرح جداسازي جنسيتي در دانشگاهها، مخالف حضور زن در اجتماع بوده و مدعياند که با اجراي اين طرح ، شأن انساني زنان ناديده انگاشته شده است و ميزان ازدواج در جامعه کاهش مييابد.
سپس سند به بيان اهداف کلان خود، از جمله تعميق و نهادينه سازي معارف و آموزه هاي اسلامي، تحقق آرمانها و ارزشهاي انقلاب اسلامي، توليد دانش تمدني، تعميق خردورزي و عقلانيت و تقويت روحيۀ آزادانديشي و خلاقيت ، دستيابي به اقتدار علمي، فرهنگي و اقتصادي، توسعۀ عدالت آموزشي، توسعۀ تعامل علمي در عرصه هاي بين المللي، گسترش تعامل حوزه و دانشگاه ، تحقق سبک صحيح زندگي اسلامي، ارتقاي مستمر و نظام مند بعد علمي، مهارتي و اخلاقي دانشگاهيان ، مشارکت حداکثري دانشگاهها در تمدن سازي نوين اسلامي و احيا و ارتقاي نقش خانواده در فرايند تعليم و تربيت پرداخته است .
د) يافته ها با تحليل محتواي سند اسلامي شدن دانشگاهها، شاخصهاي علمي و اجتماعي در چهار بعد فرهنگي- تربيتي، آموزشي، پژوهشي- فّناوري و مديريتي استخراج شده است .
در اين پژوهش ، ابتدا شاخصهاي دانشگاه اسلامي از سند اسلامي شدن دانشگاهها در چهار بعد فرهنگي- تربيتي، آموزشي، پژوهشي - فّناوري و مديريتي استخراج شد.