چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارائه مدل ارزیابی اثربخشی پژوهشهای علوم انسانی در ایران انجام شده است.روششناسی: در پژوهش حاضر از روش آمیخته که ترکیبی از روشهای کمی و کیفی است استفاده شد. پژوهش در دو گام انجام شد. در گام اول که هدف شناسایی ابعاد و شاخصهای اثربخشی پژوهشهای علوم انسانی است از روش فراترکیب استفاده شد. در گام دوم هدف اعتبارسنجی ابعاد و شاخصها از منظر خبرگان و تدوین مدل است که با روش دلفی فازی انجام شد. جامعه آماری در گام اول شامل 58 سند ارزیابی اثربخشی پژوهشهای علوم انسانی و در گام دوم خبرگان حوزه ارزیابی پژوهش بودند که بر اساس نمونهگیری هدفدار (قضاوتی) انتخاب شدند.یافتهها: با کاربرد مراحل هفتگانه فراترکیب، 6 بعد و 25 معیار و 123 شاخص بهعنوان عناصر مدل ارزیابی اثربخشی پژوهشهای علوم انسانی شناسایی شد. جهت اعتبارسنجی عناصر مدل در سطح ابعاد، معیار و شاخصها، دلفی فازی در دو دور انجام و نظرات خبرگان اعمال شد. تحلیل نتایج دلفی فازی نشان داد، خبرگان نسبت به تمامی ابعاد، معیارها و شاخصها به وحدت نظر رسیدند، و تنها هشت شاخص با دامنه بسیار اندک حذف شدند. سپس، مدل طراحی شد. تحلیل نتایج نشان داد بُعد سیاستی بیشترین، و بُعد اجتماعی و فرهنگی کمترین میزان توافق و اهمیت را در میان ابعاد داشتند. در اولویتبندی معیارها، در بُعد علمی معیار «همکاریهای علمی» بیشترین اهمیت و سپس، بهترتیب در بُعد ظرفیت، معیار «آموزش»، در بُعد اقتصادی معیار «نوآوری»، در بُعد اجتماعی و فرهنگی معیار «عدالت اجتماعی»، در بُعد عملکرد معیار «تولید محصول و خدمات»، و در بُعد سیاستی معیار «تقاضا» بیشترین میزان توافق و اهمیت را از نظر خبرگان داشتند.نتیجهگیری: این مدل چندبعدی میتواند نظامی کارآمد و منسجم برای ارزیابی اثربخشی پژوهشهای حوزه علوم انسانی در اختیار سیاستگذاران و پژوهشگران قرار دهد و باعث تسهیل تصمیمگیریها در زمینه سرمایهگذاریهای پژوهشی شود.
Purpose: This study aimes to develop and present a model for evaluating the impact of humanities research in Iran.Methodology: In the present study, the mixed method approach, which is a combination of quantitative and qualitative methods, was used. The research was conducted in two phases. The first phase used the Meta-Synthesis method to identify the dimensions and indicators of the impact of humanities research. In the second phase, the goal was to validate the indicators from the perspective of experts and a model was developed via the fuzzy Delphi method. The statistical population in the first phase included 58 documents related to measuring and evaluating the impact of humanities research, and in the second phase, it was experts in the field of research assessment based on sampling.Findings: Using seven Meta-Synthesis steps, 6 dimensions, 25 criteria and 123 indicators were identified as model elements for evaluating the impact of humanities research. Fuzzy Delphi was performed in two stages to validate the model elements at the level of dimensions, criteria and indicators and the opinions of the experts were applied. Analyzing the results of the fuzzy Delphi demonstrated that the experts agreed on all dimensions, criteria and indicators, while eight indicators scored very low and were thus removed at this stage. Accordingly, a multidimensional model was designed. Analyzing the results of the fuzzy Delphi demonstrated the policy dimension had the highest, and the social and cultural dimensions had the lowest level of agreement among others. Prioritizing the criteria, in the scientific dimension, “scientific contribution" was the most important followed by, "education" in the dimension of capacity, "innovation" in the economic dimension, "social justice" in the social and cultural, "production of goods and services" in the performance, and "demand" in the policy dimensions were the most important criteria, respectively.Conclustion: This multidimensional model provides an efficient coherent system for evaluating the impact of research in the field of humanities for policymakers and researchers, and facilitates decision making regarding scientific investments.
خلاصه ماشینی:
جمع بندي از مرور پيشينه جمع بندي مطالعات پيشينه ها در خارج نشان ميدهد محور اصلي پژوهش ها شامل بررسي شاخص هاي علم سنجي و کتاب سنجي در ارزيابي اثربخشي پژوهش هاي علوم انساني، بيان چالش هاي استفاده از روش هاي کمّي براي ارزيابي کيفيت پژوهش هاي اين حوزه ، بررسي و شناسايي شاخص هاي کمي و کيفي ارزيابي پژوهش در ابعاد مختلـف (يـک ُبعد و يا چندُ بعد اثربخشي)، معرفي و بيان اهميت دگرسنجه ها در ارزيابي اثربخشـي پـژوهش هـاي علـوم انسـاني و بررسي چارچوب ها و مدل هاي اثربخشي پژوهش هاي علوم انساني بوده است .
در ستون بعد ابعاد و يا شاخص هاي سنجش و ارزيابي اثربخشي پژوهش که هر سند بـه آنهـا اشاره کرده است ، ضمناً با توجه به اهداف پژوهش در اين مرحله ، ابعاد و شاخص هاي اثربخشي پـژوهش هـاي علـوم انساني به صورت جداگانه استخراج شدند.
گروه بندي شاخص هاي (کدهاي) استخراج شده از ٥٨ سند در فراترکيب (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ٤ مشاهده ميشود درنهايت ٦ بعد و ٢٥ معيار و ١٢٣ شاخص براي اثربخشي پژوهش هاي علوم انساني شناسايي شد.
مدل ارزيابي اثربخشي پژوهش هاي علوم انساني در ايران چگونه است ؟ براي پاسخ به اين پژوهش پرسش نامه اي بر اساس عناصر شناساييشده براي ترسيم مدل شـامل ابعـاد، معيارهـا و شاخص ها به صورت طيف ليکرت تنظيم شد و در اختيار خبرگان قرار گرفت .
Research assessment in Humanities and Social Sciences in review.