چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة علّی حمایت تحصیلی با مشارکت تحصیلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی انجام شد. به این منظور، 230 نفر (108 زن، 122 مرد) از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان با روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت، پرسشنامة سرمایة روانشناختی لوتانز و آولیو و پرسشنامة مشارکت تحصیلی ریو جمعآوری شدند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرمافزارAmos استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای پژوهش برازش مناسبی دارد. با توجه به یافتهها، مسیر مستقیم حمایت تحصیلی به مشارکت تحصیلی؛ سرمایه روانشناختی به مشارکت تحصیلی و حمایت تحصیلی به سرمایه روانشناختی، معنیدار (01/0>P) بود. مسیر غیرمستقیم از حمایت تحصیلی به مشارکت تحصیلی به واسطة سرمایه روانشناختی نیز معنیدار. درمجموع، نتایج این تحقیق نشان داد که حمایت تحصیلی با اثرگذاری بر سرمایه روانشناختی، میتواند منجر به مشارکت فعال دانشجویان در فعالیتهای درسی و آموزشی شود.
خلاصه ماشینی:
Groves, Sellars, Smith, & Barber متناسب با نظريه هاي شناختي ـ اجتماعي و تأکيد بر اينکه که شخص ، محيط و رفتار، نمي توانند جداي از يکديگر، تعيين کننده رفتار باشند، همچنين بر اساس مدل هاي کانل و ولبورن (٢٠١٦) و ريو (٢٠١٨) مبني بر توالي عوامل محيطي و فردي در ايجاد مشارکت تحصيلي و نيز نظريه خود تعيين گري دسي و ريان ١ (١٩٨٥) که ارزيابيهاي خود را در مشارکت تحصيلي ، عاملي ميانجي مي دانند، متغير سرمايه ي روانشناختي ٢ بررسي شد.
تاکنون مدل هاي متعددي روند شکل گيري مشارکت تحصيلي را توضيح داده اند؛ اما اين پژوهش ، از يک سو، با تکيه بر نظريه هاي شناختي اجتماعي و با استناد به مفهوم تعيين گري متقابل که فرد، محيط و رفتار را در تعامل باهم و مؤثر بر رفتار ميداند و متناسب با مدل هاي مفهومي کانل و ولبورن (٢٠١٦) و ريو (٢٠١٨) که توالي عوامل محيطي و فردي را در ايجاد مشارکت تحصيلي مورد تأکيد قرار داده است ، همچنين نظريه خود تعيين گري دسي و رايان (١٩٨٥)، بر آن است تا در يک مدل يکپارچه ، عامل محيطي حمايت تحصيلي را به واسط عامل فردي سرمايه ي روانشناختي بر مشارکت تحصيلي بررسي کند.
Putwain, Connors, Symes, & Douglas-Osborn 3.
Carmona-Halty, Salanova, Lorens, & Schaufeli, 4.
Linking positive emotions and academic performance: The mediated role of academic psychological capital and academic engagement.
Positive emotions, autonomy support and academic performance of university students: The mediating role of academic engagement and self-efficacy.