چکیده:
مطالعه حاضر با هدف مقایسه بین فرهنگی روابط شکفتگی و شفقت ورزی به خود در بین دانشجویان ایرانی و سویدی انجام شد. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود و جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد و دانشگاه اپسالای سوید بود. به منظور دسترسی به هدف پژوهش، 179 دانشجو (99 دانشجوی ایرانی و 80 دانشجوی سویدی) به مقیاس های شکفتگی سلیگمن تدوین شده توسط سلیمانی و همکاران (1394) و شفقت ورزی به خود نف (2003) پاسخ دادند. روش تجزیه و تحلیل داده ها شامل روش های توصیفی و روش همبستگی پیرسون بود. نتایج نشان داد همبستگی شکفتگی با شفقت ورزی به خود در بین دانشجویان ایرانی معنادار بود (01/0≥P) و در بین دانشجویان سویدی معنادار نبود (01/0≥P). همچنین در بین دانشجویان ایرانی همه مولفه های شکفتگی با مولفه های شفقت ورزی به خود ارتباط معنادار بود (01/0≥P) اما در بین دانشجویان سویدی معنادار نبود (05/0≤P). بنابراین، شفقت ورزی به خود و ابعاد آن (مهربانی و درک خود، مد نظر قرار گرفتن تجارب دشوار شخصی به عنوان بخشی از تجربه مشترک انسانی و ذهن آگاهی) گسترش ابعاد شکفتگی (هیجانات مثبت، مجذوبیت، روابط، معناو پیشرفت) در بر خواهد داشت.
The present study was conducted with the aim of comparing the Cross -Cultural relationships between flourishing and self-compassion among Iranian and Swedish students. Research method was correlational research and research popular include of all students in Islamic Azad University in Iran and Opsela University in Sweden. In order to access the research aim, 179 students (99 Iranian students and 80 Swedish students) responded to Seligman flourishing (conducted with solimani and et al, 2015) and Neff self-compassion (2003) scales. Data analysis methods included descriptive methods and Pearson correlation method. The results showed that the correlation between flourishing and self-compassion was significant among Iranian students (p≤0.01), but was not significant among Swedish students(p≥0.05). Also, among Iranian students, all components of flourishing were meaningful with all components of self-compassion(p≤0.01), but it was not meaningful among Swedish students(p≥0.05). Therefore, self-compassion and its dimensions (self-kindness, common human experiences and Mindfullness) will expand the flourishing components (Positive emotions, Engagement, Relationships, Meaning and Achievement).
خلاصه ماشینی:
همچنين در بين دانشجويان ايراني همه مؤلفه هاي شکفتگي با مؤلفه هاي شفقت ورزي به خود ارتباط معنـادار بود (٠٠١≤P) اما در بين دانشجويان سوئدي معنادار نبود (٠٠٥≥P)؛ بنابراين ، شفقت ورزي به خود و ابعـاد آن (مهرباني و درک خود، مدنظر قرار گرفتن تجارب دشوار شخصـي بـه عنـوان بخشـي از تجربـه مشـترک انساني و ذهن آگاهي ) گسترش ابعاد شکفتگي (هيجانات مثبت ، مجذوبيت ، روابط ، معنـا و پيشـرفت ) در بـر خواهد داشت .
Cheng, Wang, Liu 5 Alzoubi, Younes 6.
Mackay, Stephens, Wragg, Ebejer, & Bourgeois 6.
Arch, Brown, Dean, Landy, Brown,& Laudenslager 4.
Leary, Tate, Adams, Allen, & Hancock 6.
کمبود پژوهش هـاي انجـام شـده در ايـن زمينـه ، هدف اين مطالعه مقايسه و ارتباط متغيرهاي شکفتگي و شفقت ورزي به خـود در بـين دانشـجويان ايراني و سوئدي است .
ازاين رو، اين سؤال مطرح ميشود که ارتباط بين شکفتگي و شفقت ورزي به خود دانشجويان ايراني و سوئدي چگونه است ؟ ٢- روش هاي پژوهش تحقيق حاضر توصيفي و از نوع همبستگي بود.
اگرچه تحقيقي که به طور مستقيم به بررسي تبيين شکفتگي و شفقت ورزي به خود در جامعه ايراني و سوئدي انجام نگرفته است ، اما يافته هاي حاضر با نتايج کيخا و کهرزايـي (١٣٩٦)، عسکري، احدي، مظاهري، عنايتي و حيدري (١٣٨٦)، (نف و همکاران ، ٢٠١٣) و مـاکي و همکاران (٢٠١٨) فراهاني و همکاران (١٣٩٤) و فراهاني و خـاني پـور (١٣٩٧) بـه هـيمن ترتيـب ، مطالعه مبني بر تفاوت هاي فرهنگي و اجتماعي در اين متغيرها هماهنگي و همسويي داشت .