چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تیپ های شخصیتی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی در دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 01-1400 بود. مطابق با تاباچنیک و همکاران (2007)، تعداد 111 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد فرم کوتاه تیپهای شخصیتی کوستا و مک-کری (1986) و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی خواجه احمدی و همکاران (1395) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری ۰/۰۵=a، یافتهها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین تیپ شخصیتی روان آزرده و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد. همچنین، رابطه منفی معنیداری بین تیپ های شخصیتی برونگرایی، انعطافپذیری (باز بودن به تجربه)، توافقپذیری (خوشایندی) و وظیفهشناسی (پیرو وجدان بودن) و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد. بنابراین، اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی به تیپهای شخصیتی دانش آموزان وابسته است و تیپهای شخصیتی عاملی موثر در جهت کنترل و کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی محسوب شده که باید به طور جدی مورد توجه خانواده، مدرسه و جامعه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
با بهره گیری از نرم افزار SPSS٢٣ و در سطح معنی داری ٠٠٥=a، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین تیپ شخصیتی روان آزرده و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد.
هم چنین ، رابطه منفی معنی داری بین تیپ های شخصیتی برون گرایی، انعطاف پذیری (باز بودن به تجربه )، توافق پذیری (خوشایندی) و وظیفه شناسی (پیرو وجدان بودن ) و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد.
3. Muscanell & Guadagno تجربه های جدیدی باشد که گاهی مشکلاتی را نیز برای دانش آموزان به همراه داشته باشد و آنان را بیش از سایر افراد در معرض خطرهای جسمی و روحی قرار دهد و به سوی شبکه های مجازی کشاند (لطیفی و فلاحی، ١٣٩٤)، هم چنین ، با توجه به نتایج مختلف گزارش شده توسط پژوهشگران در مورد رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و کیفیت استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، این پژوهش در صدد است به این مساله بپردازد که آیا بین تیپ های شخصیتی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش - آموزان مقطع ابتدایی شهرستان قائم شهر رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف ، کاربردی؛ از نظر گردآوری داده ها از نوع پژوهش های توصیفی و از آن جایی که در آن از جانب پژوهشگر، هیچ گونه دستکاری در متغیر پیش بین (تیپ های شخصیتی: روان آزرده ، برون گرایی، انعطاف پذیری (باز بودن به تجربه )، توافق پذیری (خوشایندی) و وظیفه شناسی (پیرو وجدان بودن )) صورت نمیگیرد، طرح پژوهش از نوع غیرآزمایشی است .