چکیده:
موضوعی که در این پژوهش به آن پرداخته شده است ، « عصیان و آثار آن از منظر قرآن کریم » می باشد. یکی از مسائلی که باعث سستی و رذالت انسان می شود عصیان از فرامین الهی است و همین امر سبب خسران وی می گردد . آن چه پرداختن به آن را ضروری می کند تاثیرگذاری این مساله در زندگی مادی و معنوی و سرنوشت نهایی انسان است . عصیان مخالفت با خواست خدا و سرپیچی از دستورات اوست . لذا تا انسان دست از سرکشی بر ندارد و ایمان خود را از مخالفت و معصیت منزه نسازد به سر منزل مقصود نائل نمی شود . قدم اول در راه مقابله با عصیان ، شناخت عوامل آن است که از آن جمله شیطان ، هوای نفس ، مسائل اقتصادی ، دوست ناباب و … مطرح می باشد . طبق پژوهش های صورت گرفته عصیان آثار و عواقب فراوانی چون محرومیت از بهشت و خلود در جهنم ، محرومیت از رحمت الهی ، هلاکت و نابودی ملت ها ، کوتاهی عمر و … را در زندگی دنیوی و اخروی در پی دارد. بنابراین هرکس از فرامین الهی پیروی کند در زندگی دنیا و آخرت به سعادت واقعی می رسد و هرکس از دستورات او سرپیچی نماید و عصیان ورزد ، عاقبت آن بدبختی و خلود در جهنم است.
خلاصه ماشینی:
طبق بررسیهای به عمل آمده در آیات قرآن در این زمینه مشخص گردید که عصیان و نافرمانی آثار و پیامدهایی به دنبال دارد و با جستجو در این اقیانوس بیکران که خداوند برای ما فرستاده است و بر ما نازل فرموده است ، با موارد متعددی برخورد میکنیم و آیات زیادی را در این راستا مییابیم که در آن آثارو پیامدهای سرکشی و نافرمانی از فرامین خداوند و انبیای الهی را متذکر شده است .
الف ) در مجمع البحرین فسق یعنی عدم اطاعت و فرمانبرداری بیان شده است و اصل معنای فسق خارج شدن چیزی از چیز دیگر 1 که مفسده ای را هم به دنبال دارد.
ب ) در لسان العرب اینگونه بیان شده است : فسق یعنی نافرمانی و ترک فرامین خداوند عزوجل و خارج شدن از مسیرحق و میل به 2 نافرمانی نمودن آن چنان که ابلیس از امر خدا سرپیچی نمود و از اطاعت خدا روی گرداند.
8 د) در قاموس قرآن این گونه بیان شده است : فساد : تباهی و افساد : تباه کردن و مفسد یعنی تباه کننده و ضدمصلح .
. » ٢٧ـ تغییر نعمت :در قرآن کریم یکی از آثار عصیان و گناه ، تغییر نعمت های الهی معرفی شده است ، چنان که در سوره انفال میخوانیم : « ذَِلکَِ بأَنَّ الَّلهََ لمَْ یکُ مُغَِّیرًا نِعْمَۀً أَْنعَمَهَا عََلی قَوْمٍ حَتَّی یغَِّیرُوا مَاِ بأَْنفُسِهِمْ وَأَنَّ الَّلهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ » .