چکیده:
زمینه و هدف: بسیاری از بارهایی که به مقصد کشور افغانستان حمل میشوند، به وسیله رانندگان افغانستانی از راههای استان سیستان و بلوچستان عبور میکنند. خصوصیات خودروهای مورد استفاده و رانندگان آنها با خودروها و رانندگان ایرانی تفاوت داشته و برآورده کننده الزامات قوانین و مقررات ایران نیستند. بنابراین لازم بود تا تحقیقی به انجام برسد و در آن تأثیر این خودروها بر تصادفات جادهای این استان بررسی گردد.روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با رویکرد پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان راهنمایی و رانندگی شامل فرماندهان، معاونان و کارشناسان تصادفات میباشد. که 227 نفر به روش نمونهگیری در دسترس برای پاسخ به پرسش نامه انتخاب شدند. در این پژوهش ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 20 استفاده شده است.یافتهها: نظرسنجی انجام شده نشان داد که از نظر پرسش شوندگان تفاوت معناداری در میزان تصادفات خودروهاى ترانزیتی افغانستانی و ایرانی در محور زابل زاهدان وجود دارد. به نظرپرسش شوندگان تفاوت زیادی در تأثیر عوامل انسانی و وضعیت وسایل نقلیه افغانستانی و ایرانی بر تصادفات آنها وجود دارد. اما عوامل محیطی و راه در تصادفات هر دو گروه از خودروهای افغانستانی و ایرانی تأثیر یکسانی دارند. نتیجهگیری کلی: با توجه به این که طبق نظر کارشناسان، وضعیت خودروها و رانندگان افغانی بر تصادفات جادهای در جادههای استان سیستان و بلوچستان تأثیر دارد، پیشنهاد میشود که نهادهای ذیربط نظارت بیشتری بر وضعیت این خودروها و رانندگان آنها داشته باشند.
Goal: Many goods transported to Afghanistan pass through Sistan and Baluchestan province by Afghan drivers. The characteristics of used cars and their drivers are different from Iranian cars and drivers and do not meet the requirements of Iranian laws and regulations. Therefore, it was necessary to conduct a study to investigate the impact of these vehicles on road accidents in this province.Method: The present study is descriptive with a survey approach. The statistical population includes traffic staff including commanders, deputies and accident experts. 227 people were selected by available sampling method to answer the questionnaire. In this study, the data collection tool is a researcher-made questionnaire. SPSS 20 software was used for data analysis.Findings: The survey showed that according to the respondents, there is a significant difference in the rate of accidents of Afghan and Iranian transit vehicles in the Zabul-Zahedan rout. According to the respondents, there is a big difference in the impact of human factors and the condition of Afghan and Iranian vehicles on their accidents. But environmental and road factors have the same effect on accidents in both Afghan and Iranian vehicles.Conclusion: Considering that according to experts, the situation of Afghan vehicles and drivers has an impact on road accidents on the roads of Sistan and Baluchestan province, it is suggested that the relevant institutions have more control over the situation of these vehicles and their drivers.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله برگرفته از پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد با عنوان تاثير خودروهاي ترانزيتي افغانستان بر تصادفات جاده اي استان سيستان و بلوچستان ، رشته مديريت ترافيک ، دانشکده علوم و فنون راهنمايي و رانندگي دانشگاه علوم انتظامي امين است .
رابطه بين فراواني مشاهده شده با فراواني مورد انتظار با استفاده از آزمون خيدو تک متغيره ، مقدار خيدو ٦٧/٧٢ با درجه آزادي ٤ در سطح اطمينان ٩٩درصد معنادار است و ميتوان نتيجه گرفت که افسران راهنمايي و رانندگي معتقدند تاثير خودروهاي افغانستاني بر تصادفات محور زابل - زاهدان بيشتر از کاميون هاي ايراني است .
جدول شماره ٤- نقش عوامل انساني بر تصادفات خودروهاي ترانزيتي افغانستان در محور زابل - زاهدان گزينه فراواني فراواني درجه سطح خي دو پاسخ ها مشاهده شده مورد انتظار آزادي معناداري خيلي کم ١١ ٤٤ کم ١١ ٤٤ متوسط ٢١ ٤٤ 0/01 4 100/63 زياد ٥٤ ٤٤ خيلي زياد ٣٠ ٤٤ کل ١٢٧ نتايج جدول ٤ نشان ميدهد که بيشترين تعداد يعني ٥٤ نفر از افسران و کارشناسان نقش عوامل انساني در رانندگان افغانستاني و را در حد زياد و ٣٠ نفر خيلي زياد ميدانند.
نتايج اين تحقيق نشان داد که افسران راهنمايي و رانندگي معتقدند تاثير خودروهاي ترانزيتي افغانستاني بر تصادفات محور زابل زاهدان بيشتر از کاميون هاي ايراني است .
نتايج اين تحقيق نشان داد که افسران معتقدند تأثير وضعيت عوامل محيطي بر تصادفات يعني شرايط جوي، قدرت رويت و بينايي، شب يا روزبودن در محور زابل - زاهدان براي هر خودروهاي ترانزيتي افغانستاني و ايراني يکسان است .