چکیده:
در این تحقیق سعی شده است که تفسیری تئوریک از اندیشه های توسعه گرا و گرایش برخواسته از آنها به سبک زندگی عرفی شده داشته باشیم. در این مقاله با ارائه تعاریف مترادف با عرفی شدن یا سکولاریسم، ابعاد مختلف عرفی شدن یا سکولاریسم، نظریة سکولاریزاسیون، پیدایش سبک زندگی عرفی شده و بررسی اندیشه های کلاسیک جامعه شناسان توسعه گرا پیرامون عرفی شدن نظیر اگوست کنت، امیل دورکیم و ماکس وبر و اندیشه های جامعه شناسان توسعه گرای معاصر پیرامون عرفی شدن نظیر کارل دابلر، برایان ویلسون، فرانک جی. لخنر، ملکم همیلتون، ژان پل ویلم، پیتر برگر، رولند رابرتسون، تالکوت پارسونز، فِن، رابرت بلا و لاری شاینر سعی شده است تحلیلی عمیق از تاثیر این نظریه ها بر سبک زندگی سکولار پرداخته شود. در این تحقیق، اطلاعات به روش مطالعه منابع کتابخانه ای و هم چنین به صورت اینترنتی و کتاب های الکترونیکی و مقاله های علمی معتبر که در فضای سایبری قرار دارد جمع آوری شده اند. یافته ها نشان می دهد تحولات ناشی از اجرای برنامه های توسعه مبتنی بر نظریه های توسعه کلاسیک و معاصر خود بر بنیان های دیگری استوار بوده و نتایجی همچون علم گرایی، مادی گرایی، دنیایی اندیشیدن و رشد عقلانیت، تقسیم کار کنشگران اجتماعی در حوزه های مورد نظر را در پی داشته است.
In this research, we have tried to have a theoretical interpretation of developmentalist ideas and the tendency arising from them to the customary lifestyle. In this article, by presenting definitions synonymous with secularization or secularism, different dimensions of secularization or secularism, secularization theory, the emergence of secularized lifestyle and examining the classical ideas of developmentalist sociologists about secularization such as August Kent, Emile Durkheim and Max Weber. The Thoughts of Contemporary Developmentalist Sociologists on Secularization, such as Carl Dobler, Brian Wilson, and Frank J. Lechner, Malcolm Hamilton, Jean-Paul Willem, Peter Berger, Roland Robertson, Talcott Parsons, Fan, Robert Bella and Larry Scheiner attempt to provide an in-depth analysis of the impact of these theories on secular lifestyles. Methodological discussions on the study of the concept and theories of development are very broad, critical and diverse. What is the method in the present study according to the intended objectives is a critical and qualitative analysis that seeks to understand and present the semantic, cultural and social aspects of theories of development and customary lifestyle. In this research, information has been collected through the study of library resources as well as the Internet and e-books and authoritative scientific articles in cyberspace. The findings show that the developments resulting from the implementation of development programs based on their classical and contemporary development theories are based on other foundations and results such as scientism, materialism, worldview thinking and the growth of rationality, division of social actors in following the opinion.
خلاصه ماشینی:
از آن حيث وابسته است که با فراهم آمدن بستر و شرايطي خاص و گردآمدن عواملي چند به وقوع ميپيوندد و در اين باب ميان قائلان به جبري و خطي بودن اين فرايند و معتقدان به محتمل الوقوع و متعدد المسير بودن آن اختلافي نيست مقوله اي تبعي است زيرا که ماهيت و نوعيت آن تابعي است از جوهره دين ، گستره ديني بودن جامعه و ميزان و عمق دينداري افرادي که در چرخه اين فرايند قرار گرفته اند و دقيقا همين تعاقب و تابعيت از دين و جامعه و فرد است که باعث چند چهرگي و ذوابعادي آن گرديده است چرا که عرفي شدن فرايندي است بي وقفه و دائم التزايد که با پيشروي تدريجي در سرزمين اين مواقع و مواضع عديده تحت اختيار آن را تصاحب مينمايد و لذا در هر مرحله از پيشروي و برحسب موقعيت و موضعي که به اشغال درآورده است صورت و جلوه متفاوتي را از خود نمايان ميسازد (شجاعي زند، ١٣٨٠: ٢٠٢).
2 ملکم هميلتون هميلتون در تبيين ديدگاه خود از عرفي شدن اشاره دارد به اينکه ؛ از نظر وبريها کليد فهم عرفي شدن را بايد در فرايند رشد عقلانيت بشر جديد که از دو طريق بر نقش دين در جامعه اثر گذاشته جستجو کرد نخست تاثيرات آن بر روي باور ديني دينداران که موجب افسون زدايي از دين گرديد دوم ايجاد تحول در ساخت اجتماعي و اقتصادي جامعه که جلوه هايي از آن تحت عنوان صنعتي شدن ، شهري شدن ، بوروکراتيزه شدن و...