چکیده:
درک و تأثیرگذاری متغیرهای مؤثر بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک از اهمیت حیاتی برخوردار است. زیرا، پذیرش دولت الکترونیک توسط شهروندان، برای جامعه مزایای متعددی از جمله شفافسازی و پاسخگویی به ارمغان خواهد آورد و زمینه ارائه توزیع خدمات دولتی را بهطور مستقیم و شبانهروزی در تمام روزهای هفته فراهم خواهد کرد. در این راستا، در پژوهش حاضر تأثیر سواد دیجیتالی بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک با نقش تعدیلگری زیرساخت فناوری اطلاعات بررسی شده است. پژوهش حاضر از شاخه مطالعات میدانی و از نوع پژوهشهای توصیفی به شمار میآید. همچنین، از لحاظ هدف، کاربردی و ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع همبستگی است. نتایج پژوهش نشان داد که سواد دیجیتالی بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک به میزان 43 درصد تأثیری مثبت و معنادار دارد و در این رابطه، زیرساخت فناوری اطلاعات با نقش تعدیلگری مثبت، به مقدار 40 درصد تأثیر میگذارد. همچنین، در فرضیههای فرعی، تأثیر شایستگی دیجیتالی، کاربری دیجیتالی و انتقال دیجیتالی بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک مثبت و معنادار است.
Understanding and influencing the variables affecting the acceptance of e-government services is crucial because the acceptance of e-government by citizens will bring many benefits to society, including transparency and accountability, and provide the basis for the distribution of government services directly and around the clock. Will provide on all days of the week. In this regard, the present study investigated the effect of digital literacy on the acceptance of e-government services with the moderating role of information technology infrastructure. The research is applied in terms of purpose and in terms of data collection, it is a descriptive research and in the field of field studies. In terms of the relationship between research variables is of correlation type. The results showed that digital literacy has a positive and significant effect on the acceptance of e-government services by 43% and in this regard the IT infrastructure has a positive moderating role to the extent 40% has it. Also, in the sub-hypotheses, the effect of digital competence, digital usage and digital transmission on the acceptance of e-government services is positive and significant.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان داد که سواد ديجيتالي بر پذيرش خدمات دولت الکترونيک به ميزان ٤٣ درصد تأثيري مثبت و معنادار دارد و در اين رابطه ، زيرساخت فناوري اطلاعات با نقـش تعـديلگري مثبـت ، بـه مقـدار ٤٠ درصد تأثير مي گذارد.
Rajput & Mani Kandhan Nair در حوزه پژوهش هاي داخلي نيز، صادقي مکي و همکاران (١٣٩٨)، با انجام پژوهشـي بـه ايـن نتيجـه دست يافتند که يکي از ابعاد مدل رضايتمندي و پذيرش شهروندان از دولت الکترونيـک ، زيرسـاخت هـاي مناسب در دولت الکترونيک به منظور بهبود رضايت شهروندان از آن و پذيرش خدمات بوده است .
رابطه سواد ديجيتالي و پذيرش خدمات دولت الکترونيک در دو گروه (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس جدول ٤، مقدار ضريب هم بستگي رابطـه بـين سـواد ديجيتـالي و پـذيرش خـدمات دولـت الکترونيک در زيرساخت هاي فناوري اطلاعات قـوي برابـر بـا ٠/٨٨٥ بـوده و در زيرسـاخت هـاي فنـاوري اطلاعات ضعيف برابر با ٠/٥١٠ است .
Proposing an M-Government Framework for the Ministry of Housing in Oman: For Efficient Digital Literacy and Services, International Journal of Mobile and Blended (IJMBL), 13(4), 1-24.
The impact of digital literacy on e-government development, Journal of Applied Knowledge Management, 3(2), 45-53.
Investigating the Effect of Digital Literacy on the Acceptance of E-government Services with the Moderating Role of Information Technology Infrastructure Fatemeh Maleki Tabas PhD.
In this regard, the present study investigated the effect of digital literacy on the acceptance of e-government services with the moderating role of information technology infrastructure.