چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سخت رویی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان دوره اول متوسطه اجرا گردید. این پژوهش از نوع کاربردی است که با طرح پژوهشی همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تنکابن که در مراکز آموزشی شهر تنکابن در سال تحصیلی 1397-1398مشغول به تحصیل بوده اند. که ازتعداد1200 نفر دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و با استفاده از جدول مورگان تعداد 278 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار spss انجام گردید. نتایج نشان داد که بین سخت رویی با راهبرد های یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد هم چنین بعد از بررسی رگرسیون مشخص شد برخی از مولفه های سخت رویی توان پیش بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که بین سخت رویی با راهبرد های یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد هم چنین بعد از بررسی رگرسیون مشخص شد برخی از مولفه های سخت رویی توان پیش بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را دارد.
در گذشته بسیاری از پژوهشگران رابطه بین فرآیندهای شناختی 1 و انگیزشی 2 با کنش وری تحصیلی 3 را به طور مجزا بررسی کرده اند، ولی امروزه اکثر روانشناسان به هر دو مؤلفه شناخت و انگیزش و نقش آنها در یادگیری توجه دارند و بر اساس نظریه های جدید مانند یادگیری خودتنظیمی ، مؤلفه های شناخت، انگیزش و کنش وری تحصیلی به صورت یک مجموعه در هم تنیده و مربوط به هم در نظر گرفته می شوند.
علیرغم این که این رابطه در مورد بسیاری از مردم واقعیت دارد ولی موارد زیادی مشاهده شده اند که از این قاعده مستثنی هستند یعنی عده ای با وجود تجربه های آسیب زا کماکان سلامت خود را حفظ می کنند حتی مواردی یافت می شود که افراد تحت شرایط شدید استرس کمترین میزان 6 nd Kobasa"/>nd Kobasa"/> ( مدی و ک 984).
در این پژوهش ، رابطه سخت رویی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان دوره اول متوسطه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
فرضیه: بین سخت رویی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین سخترویی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی متغیر, شاخص, یادگیری خودتنظیم, شناختی, رفتاری, انگیزشی سخترویی, R, **237/0-, **181/0-, **137/0-, **147/0- , Sig, 0.
فلذا در پاسخ به سوال اصلی این پژوهش با توجه به نتایج به دست آمده ازمی توان گفت که متغیر پیش بین یعنی سخت رویی در تبیین واریانس متغیر ملاک راهبردهای یادگیری خودتنظیمی تاثیر دارد .