چکیده:
در اسلام جایگاه والایی برای معلم ترسیم شده است به گونه ای که معلمی شغل انبیاء معرفی شده است. احترام به معلم در عرض
احترام به پدر و مادر مورد تاکید دین اسلام است. در مقاله حاضر به دنبال ان هستیم که ببینیم محدوده احترام به معلم از ناحیه
شاگرد تا کجا و چه میزان است، معلم می تواند در سعادت یا شقاوت شاگرد خود موثر باشد، معلم متدین و آراسته به مکارم اخلاق
می تواند انسان سازی کند. بنابراین مهمترین و پرارزش ترین آداب و وظائف متعلم درباره استاد، این است که باید او - پیش از هر
چیز - درباره کسی که در محضر او تلمذ میکند، و حسن خلق و آداب و آئین های رفتار خود را تحت رهبری او فراهم می کند،
مطالعه و بررسی نماید، ؛ زیرا اگر ما در نظر گیریم که استاد می خواهد شاگرد خود را تربیت کند، و آلایش ها و خوی های پست ، و
ریشه های رذائل اخلاقی را از دل و جان او بزداید و بر کند، و اخلاقی نیک و فضائل اخلاقی را جایگزین آن ها سازد. هدف از این
پژوهش بیان جایگاه احترام شاگرد نسبت به استاد و معلم خود در نظام تربیتی اسلام است. روش تحقیق این پژوهش تحلیلی
توصیفی و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای می باشد. نتیجه : وظیفه شاگرد نسبت به معلم این است که به او احترام گذارد،
با دقت به سخنانش گوش بسپارد، رویت به او باشد و به او توجّه نماید، صدایش را بر صدای او بلندتر نکند، هرگاه کسی از او سوالی
کند صبر کند تا خود او(استاد)جواب سوال کننده را بدهد، در محضر او با کسی سخن نگوید، در حضور او از کسی غیبت نکند، اگر
پیشش از او(معلم) بدگویی شود، از وی دفاع کند. عیبهایش را بپوشاند، خوبیها و صفات نیکش را آشکار سازد، با دشمن او همنشینی
نکند و با دوستش دشمنی نورزد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین مهمترين و پرارزش ترين آداب و وظائف متعلم درباره استاد، اين است كه بايد او - پيش از هر چيز - درباره كسى كه در محضر او تلمذ ميكند، و حسن خلق و آداب و آئين هاى رفتار خود را تحت رهبرى او فراهم مى كند، مطالعه و بررسى نمايد، ؛ زيرا اگر ما در نظر گيريم كه استاد مى خواهد شاگرد خود را تربيت كند، و آلايش ها و خوي هاى پست ، و ريشه هاى رذائل اخلاقى را از دل و جان او بزدايد و بر كند، و اخلاقى نيك و فضائل اخلاقى را جايگزين آن ها سازد.
هدف از این پژوهش بیان جایگاه احترام شاگرد نسبت به استاد و معلم خود در نظام تربیتی اسلام است.
نتیجه : وظیفه شاگرد نسبت به معلم این است که به او احترام گذارد، با دقت به سخنانش گوش بسپارد، رويت به او باشد و به او توجّه نمايد، صدايش را بر صداى او بلندتر نكند، هرگاه كسى از او سؤالى كند صبر کند تا خود او(استاد)جواب سوال کننده را بدهد، در محضر او با كسى سخن نگويد، در حضور او از كسى غيبت نكند، اگر پيشش از او(معلم) بدگويى شود، از وى دفاع كند.
( شهید ثانی، 1356، ص۳۱۶-۳۵۹) 4ـ آمادگی روحی و ذهنی در کلاس شاگرد برای آنکه بتواند هر چه بهتر وبیشتر از محضر استاد خود بهره مند شود، در کلاس درس باید آمادگی روحی و ذهنی داشته باشد و از چرت زدن و افکار پراکنده و ...